Show simple item record

dc.contributor.authorNilsson, Johansv
dc.contributor.authorOlsson, Simonsv
dc.date.accessioned2013-08-28T08:38:36Z
dc.date.available2013-08-28T08:38:36Z
dc.date.issued2013sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/33781
dc.description.abstractSammanfattning I studien har vi ställt oss frågan hur väl Lev S. Vygotskij´s teorier fungerar i dagens samhälle. Vygotskij är en stor ikon bland dagens idéer om lärande. I uppsatsen ligger fokus på förskolan och grundskolan och på de olika åldrarna. Skillnader och likheter mellan förskolan och grundskolan löper som en röd tråd genom studien. I undersökningen av hur Vygotskijs teorier om det sociokulturella lärandet används inom de skapande ämnena i förskolan och grundskolan har insamlingen av data skett genom observationer. De har visat hur barn och elever agerar i sociala sammanhang. Observationerna inriktades på att både barn och elever skulle utforma en saga med hjälp av framställda bilder. Studien har följande frågeställningar: 1. Vilka delar av Vygotskijs teorier kan vi observera hos en elevgrupp i en lärandesituation? . Vilka likheter och skillnader kan vi observera inom det sociala lärandet i olika åldrar? 3. Kan man se Vygotskijs teorier om det sociokulturella lärandet i gällande läroplan? Undersökningen observeras ett flertal av Vygotskijs teorier i de olika elevgrupperna. Vygotskijs teorier om språket kunde tydligt iaktas hos förskolebarn och grundskoleelever. Likheterna mellan barnen i förskolan och eleverna i grundskolan visade sig vara många, fler än förväntat med tanke på åldersskillnaden. I grundskolan var eleverna mer måna om att alla skulle få plats, någonting som förskolebarnen inte reflekterade över. De gällande läroplanerna för förskolan och grundskolan är rika med kopplingar till Vygotskijs verk. I läroplanen är det sociokulturella lärandet framträdande. Resultaten visar på vikten av skapandet i förskolan och grundskolan och att det kan bevaras upp i åldrarna. 1sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectVygotskijsv
dc.subjectsociokulturellt lärandesv
dc.subjectförskolansv
dc.subjectgrusv
dc.titleLev S. Vygotskij 1896-1934 - Ett ord säger mer än tusen bildersv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record