”Det är så många små fina ord som är svåra” – en analys av lärares tolkning av kursplanerna i de naturorienterande ämnena
Abstract
Sammanfattning
Under vår utbildning har vi upplevt att lärare uppfattar svårigheter med kursplanerna. Som blivande lärare i
naturvetenskap finner vi det intressant att undersöka hur lärare tolkar kursplanerna i de naturorienterande
ämnena. Vi har även under vår verksamhetsförlagda utbildning upplevt skillnader i den naturorienterande
undervisningen, något som vi ville knyta an till i vår studie. Vårt syfte med studien är därför att lyfta fram och
synliggöra hur några lärare tolkar och uppfattar kursplanerna i de naturorienterande ämnena. Vi vill även lyfta
fram hur lärarna beskriver det konkreta arbetet. Eftersom vi undersöker lärares olika uppfattningar har vi utgått
från en fenomenografisk ansats och använt oss av kvalitativa samtalsintervjuer för att kunna svara på våra
frågeställningar.
Resultatet av vår studie visar att det finns svårigheter med att tolka kursplanerna i de naturorienterande ämnena.
Lärarna uttrycker framförallt att formuleringarna är svåra att särskilja och att de öppnar upp för personliga
tolkningar. De beskriver att samtalet tillsammans med andra kollegor är viktigt för att komma fram till
gemensamma tolkningar, detta till stöd i bedömningen. Vidare uttrycker lärarna att det är viktigt att se till de
olika förmågorna i sin planering och att en nedbrytning av dessa måste göras. Det handlar enligt lärarna om att
de lättare ska kunna få en inblick i innebörden av förmågan och därigenom kunna anpassa den till eleverna.
Lärarna menar avslutningsvis att eleverna måste tillåtas vara aktiva i sitt eget lärande för att kunna utveckla
förmågorna.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2013Author
Eneland, Joakim
Sevholt, Jon
Keywords
Tolkning
Kursplan
Förmågor
Naturorienterande äm
Language
sv