• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”Det är så många små fina ord som är svåra” – en analys av lärares tolkning av kursplanerna i de naturorienterande ämnena

Abstract
Sammanfattning Under vår utbildning har vi upplevt att lärare uppfattar svårigheter med kursplanerna. Som blivande lärare i naturvetenskap finner vi det intressant att undersöka hur lärare tolkar kursplanerna i de naturorienterande ämnena. Vi har även under vår verksamhetsförlagda utbildning upplevt skillnader i den naturorienterande undervisningen, något som vi ville knyta an till i vår studie. Vårt syfte med studien är därför att lyfta fram och synliggöra hur några lärare tolkar och uppfattar kursplanerna i de naturorienterande ämnena. Vi vill även lyfta fram hur lärarna beskriver det konkreta arbetet. Eftersom vi undersöker lärares olika uppfattningar har vi utgått från en fenomenografisk ansats och använt oss av kvalitativa samtalsintervjuer för att kunna svara på våra frågeställningar. Resultatet av vår studie visar att det finns svårigheter med att tolka kursplanerna i de naturorienterande ämnena. Lärarna uttrycker framförallt att formuleringarna är svåra att särskilja och att de öppnar upp för personliga tolkningar. De beskriver att samtalet tillsammans med andra kollegor är viktigt för att komma fram till gemensamma tolkningar, detta till stöd i bedömningen. Vidare uttrycker lärarna att det är viktigt att se till de olika förmågorna i sin planering och att en nedbrytning av dessa måste göras. Det handlar enligt lärarna om att de lättare ska kunna få en inblick i innebörden av förmågan och därigenom kunna anpassa den till eleverna. Lärarna menar avslutningsvis att eleverna måste tillåtas vara aktiva i sitt eget lärande för att kunna utveckla förmågorna.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/33784
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_33784_1.pdf (555.6Kb)
Date
2013
Author
Eneland, Joakim
Sevholt, Jon
Keywords
Tolkning
Kursplan
Förmågor
Naturorienterande äm
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV