Show simple item record

dc.contributor.authorEneland, Joakimsv
dc.contributor.authorSevholt, Jonsv
dc.date.accessioned2013-08-28T08:38:36Z
dc.date.available2013-08-28T08:38:36Z
dc.date.issued2013sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/33784
dc.description.abstractSammanfattning Under vår utbildning har vi upplevt att lärare uppfattar svårigheter med kursplanerna. Som blivande lärare i naturvetenskap finner vi det intressant att undersöka hur lärare tolkar kursplanerna i de naturorienterande ämnena. Vi har även under vår verksamhetsförlagda utbildning upplevt skillnader i den naturorienterande undervisningen, något som vi ville knyta an till i vår studie. Vårt syfte med studien är därför att lyfta fram och synliggöra hur några lärare tolkar och uppfattar kursplanerna i de naturorienterande ämnena. Vi vill även lyfta fram hur lärarna beskriver det konkreta arbetet. Eftersom vi undersöker lärares olika uppfattningar har vi utgått från en fenomenografisk ansats och använt oss av kvalitativa samtalsintervjuer för att kunna svara på våra frågeställningar. Resultatet av vår studie visar att det finns svårigheter med att tolka kursplanerna i de naturorienterande ämnena. Lärarna uttrycker framförallt att formuleringarna är svåra att särskilja och att de öppnar upp för personliga tolkningar. De beskriver att samtalet tillsammans med andra kollegor är viktigt för att komma fram till gemensamma tolkningar, detta till stöd i bedömningen. Vidare uttrycker lärarna att det är viktigt att se till de olika förmågorna i sin planering och att en nedbrytning av dessa måste göras. Det handlar enligt lärarna om att de lättare ska kunna få en inblick i innebörden av förmågan och därigenom kunna anpassa den till eleverna. Lärarna menar avslutningsvis att eleverna måste tillåtas vara aktiva i sitt eget lärande för att kunna utveckla förmågorna.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectTolkningsv
dc.subjectKursplansv
dc.subjectFörmågorsv
dc.subjectNaturorienterande ämsv
dc.title”Det är så många små fina ord som är svåra” – en analys av lärares tolkning av kursplanerna i de naturorienterande ämnenasv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record