Hur lär sig elever att läsa? En kvalitativ studie om lärares syn på och erfarenhet av läsmetoder
Abstract
Sammanfattning
Syftet med denna studie är att undersöka vad lärare har för syn på och erfarenhet av olika metoder
då elever ska lära sig att läsa, samt vilka för- och nackdelar lärarna upplever med läsmetoderna. För
att kunna ta reda på lärarnas syn och erfarenheter, utgick jag från den kvalitativa forskningsmetoden
och intervjuade fem erfarna lärare som arbetar eller har arbetat i de tidiga skolåren. Min teoretiska
ingång i studien är det sociokulturella perspektivet. Utifrån detta perspektiv analyserades resultaten.
Resultaten som framkom i studien är att informanterna använder ett variationsrikt tillvägagångssätt i
användningen av läsmetoder, och ett varierande arbetssätt i läsundervisningen, som utgår från
elevernas behov och förmågor. Samtliga informanter använder ljud- och helordsmetoder i sin
undervisning, dessutom blandar de flera olika metoder. Lärarna har skiftande åsikter om
läsmetodernas för- och nackdelar för både ”lässtarka” och ”lässvaga” elever. Några lärare anser att
de analytiska metoderna är mer fördelaktiga och någon lärare menar att den syntetiska är mer
gynnsam. Slutsatsen är att lärarna har kännedom om hur flera olika läsmetoder kan tillämpas i
praktiken och kan därigenom tillgodose alla elevers behov.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2013Author
Andreasson, Ingela
Keywords
Läsning
läsmetoder
syntetisk och analytisk metod
Language
sv