• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hur lär sig elever att läsa? En kvalitativ studie om lärares syn på och erfarenhet av läsmetoder

Sammanfattning
Sammanfattning Syftet med denna studie är att undersöka vad lärare har för syn på och erfarenhet av olika metoder då elever ska lära sig att läsa, samt vilka för- och nackdelar lärarna upplever med läsmetoderna. För att kunna ta reda på lärarnas syn och erfarenheter, utgick jag från den kvalitativa forskningsmetoden och intervjuade fem erfarna lärare som arbetar eller har arbetat i de tidiga skolåren. Min teoretiska ingång i studien är det sociokulturella perspektivet. Utifrån detta perspektiv analyserades resultaten. Resultaten som framkom i studien är att informanterna använder ett variationsrikt tillvägagångssätt i användningen av läsmetoder, och ett varierande arbetssätt i läsundervisningen, som utgår från elevernas behov och förmågor. Samtliga informanter använder ljud- och helordsmetoder i sin undervisning, dessutom blandar de flera olika metoder. Lärarna har skiftande åsikter om läsmetodernas för- och nackdelar för både ”lässtarka” och ”lässvaga” elever. Några lärare anser att de analytiska metoderna är mer fördelaktiga och någon lärare menar att den syntetiska är mer gynnsam. Slutsatsen är att lärarna har kännedom om hur flera olika läsmetoder kan tillämpas i praktiken och kan därigenom tillgodose alla elevers behov.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/33787
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_33787_1.pdf (245.6Kb)
Datum
2013
Författare
Andreasson, Ingela
Nyckelord
Läsning
läsmetoder
syntetisk och analytisk metod
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV