Vad kan vi lära i mötet med andra lärare? En studie om läs- och skrivlärande genomförd i två skolor i Kapstaden.
Abstract
Sammanfattning
Syftet med den här studien är att undersöka hur lärare i två skolor i Kapstaden arbetar med
elevers tidiga läs- och skrivlärande för att ta reda på hur vi kan lära av andra lärare. Vi vill
undersöka vilka strategier och metoder lärare använder sig av i sin undervisning genom att
reflektera över på vilka sätt de kan användas. I vår kommande yrkesroll ingår det att ha en
internationell förståelse. Vi känner därför att det är relevant att studera hur undervisningen
bedrivs på skolor i en annan del av världen för att på så vis få en inblick i dessa skolors kultur
och verksamhet. För att nå vårt syfte har vi genomfört observationer i skolorna samt intervjuat
lärare och elever. Genom vår undersökning har det framkommit att lärarna som vi har besökt
använder sig av liknade läs- och skrivmetoder som vi använder i Sverige. Något som vi
upptäckte skiljer sig mellan Sydafrika och Sverige är lärarnas förhållningssätt gentemot
eleverna. I vår enkla undersökning upplever vi att lärarnas attityder präglas av ett auktoritärt
ledarskap och vi kan se likheter med ett behavioristiskt synsätt, eftersom de ofta använder sig
av belöning och bestraffning. Vi gör även kopplingar till ett sociokulturellt perspektiv när
lärarna undervisar, då de ofta låter eleverna interagera i ett socialt samspel.
1
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2013Author
Carlsson, Emelie
Borg, Matilda
Dahlin, Hanna
Keywords
Sydafrika
lärare
elever
skrivlärande
läslärand
Language
sv