• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Vad kan vi lära i mötet med andra lärare? En studie om läs- och skrivlärande genomförd i två skolor i Kapstaden.

Sammanfattning
Sammanfattning Syftet med den här studien är att undersöka hur lärare i två skolor i Kapstaden arbetar med elevers tidiga läs- och skrivlärande för att ta reda på hur vi kan lära av andra lärare. Vi vill undersöka vilka strategier och metoder lärare använder sig av i sin undervisning genom att reflektera över på vilka sätt de kan användas. I vår kommande yrkesroll ingår det att ha en internationell förståelse. Vi känner därför att det är relevant att studera hur undervisningen bedrivs på skolor i en annan del av världen för att på så vis få en inblick i dessa skolors kultur och verksamhet. För att nå vårt syfte har vi genomfört observationer i skolorna samt intervjuat lärare och elever. Genom vår undersökning har det framkommit att lärarna som vi har besökt använder sig av liknade läs- och skrivmetoder som vi använder i Sverige. Något som vi upptäckte skiljer sig mellan Sydafrika och Sverige är lärarnas förhållningssätt gentemot eleverna. I vår enkla undersökning upplever vi att lärarnas attityder präglas av ett auktoritärt ledarskap och vi kan se likheter med ett behavioristiskt synsätt, eftersom de ofta använder sig av belöning och bestraffning. Vi gör även kopplingar till ett sociokulturellt perspektiv när lärarna undervisar, då de ofta låter eleverna interagera i ett socialt samspel. 1     
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/33789
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_33789_1.pdf (206.6Kb)
Datum
2013
Författare
Carlsson, Emelie
Borg, Matilda
Dahlin, Hanna
Nyckelord
Sydafrika
lärare
elever
skrivlärande
läslärand
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV