INFORMATIONS- OCH KOMMUNIKATIONSTEKNIK I GYMNASIESKOLANS MATEMATIKUNDERVISNINGEN

No Thumbnail Available

Date

2007-04-26T08:32:29Z

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Abstract

Flera undersökningar visar att matematikkunskapen hos dagens gymnasieelever försämrats under de senaste tio åren (NU03, PISA 2003, TIMSS 2003). Den här studien har för avsikt att visa olika vägar för att förbättra kunskapsnivån hos dagens gymnasieelever. Den består av en bredare förstudie följt av en intervjustudie där en matematiklärare inom den kommunala gymnasieskolan redovisat vilka pedagogiska hjälpmedel som används idag och vad man har för visioner inför framtiden. Jag har även studerat en del problem som man har inom den kommunala gymnasieskolan bl.a. brist på flexibilitet vad gäller datorresursers utnyttjande. Det har också visat sig att många av matematikundervisningens problem bättre och enklare kunnat lösas med IKT. Slutligen har undersökningen visat att vi i framtiden sannolikt kommer att se mer av IKT inom såväl matematikundervisningen som inom övriga skolan.

Description

Vårterminen 2006

Keywords

Informations- och kommunikationsteknik (IKT), Matematikundervisning, kommunal gymnasieskola

Citation