Show simple item record

dc.contributor.authorKlubb, Sofiasv
dc.contributor.authorAugustsson , Mats.-Eriksv
dc.contributor.authorSandell, Lenasv
dc.date.accessioned2013-08-28T08:38:36Z
dc.date.available2013-08-28T08:38:36Z
dc.date.issued2013sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/33790
dc.description.abstractResultatet visade att då matriser innehöll konkreta kriterier uppfattade lärarna och eleverna att subjektiviteten i bedömningssituationerna minskade. Matriser uppfattades ha en funktion för eleverna eftersom de visade var eleverna befann sig i förhållande till målen och vad de skulle göra för att nå dem. En del elever saknade tydliga formuleringar, förklaringar och elevexempel för att de skulle kunna förstå matriserna fullt ut. Lärarna var inte alltid medvetna om sin roll i att tydliggöra för eleverna hur de skulle använda sig av matriserna. Enligt lärarna använde sig de högpresterande eleverna i större utsträckning av matriser än de lågpresterande. Undersökningen visade att mycket ansvar lades över på eleverna själva för att förstå matriserna. Lärarna uppfattade att de saknade utbildning i att konstruera och använda bedömningsmatriser då de befann sig i en uppstartsfas. De valde därmed att använda matriser enbart i vissa moment av undervisningen. Utifrån lärarnas uppfattningar framkom det önskemål om en tydligare styrning från skolledningen. Undersökningen visade att lärarna inte använde matriser formativt fullt ut eftersom de inte gav eleverna konkreta råd och anvisningar i anslutning till återkopplingen.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectbedömningsmatrissv
dc.subjectformativ bedömningsv
dc.subjectbedömning fösv
dc.titleBedömningsmatriser - några gymnasielärares och gymnasieelevers uppfattningarsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record