• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Bedömningsmatriser - några gymnasielärares och gymnasieelevers uppfattningar

Sammanfattning
Resultatet visade att då matriser innehöll konkreta kriterier uppfattade lärarna och eleverna att subjektiviteten i bedömningssituationerna minskade. Matriser uppfattades ha en funktion för eleverna eftersom de visade var eleverna befann sig i förhållande till målen och vad de skulle göra för att nå dem. En del elever saknade tydliga formuleringar, förklaringar och elevexempel för att de skulle kunna förstå matriserna fullt ut. Lärarna var inte alltid medvetna om sin roll i att tydliggöra för eleverna hur de skulle använda sig av matriserna. Enligt lärarna använde sig de högpresterande eleverna i större utsträckning av matriser än de lågpresterande. Undersökningen visade att mycket ansvar lades över på eleverna själva för att förstå matriserna. Lärarna uppfattade att de saknade utbildning i att konstruera och använda bedömningsmatriser då de befann sig i en uppstartsfas. De valde därmed att använda matriser enbart i vissa moment av undervisningen. Utifrån lärarnas uppfattningar framkom det önskemål om en tydligare styrning från skolledningen. Undersökningen visade att lärarna inte använde matriser formativt fullt ut eftersom de inte gav eleverna konkreta råd och anvisningar i anslutning till återkopplingen.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/33790
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_33790_1.pdf (334.3Kb)
Datum
2013
Författare
Klubb, Sofia
Augustsson , Mats.-Erik
Sandell, Lena
Nyckelord
bedömningsmatris
formativ bedömning
bedömning fö
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV