• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Elevers svårigheter med att lösa andragradsekvationer

Abstract
Sammanfattning Vårt examensarbete handlar om olika svårigheter elever möter när de ska lösa andragradsekvationer med och utan digitala hjälpmedel. Syftet med examensarbetet är att lyfta upp de svårigheter som uppkommer när elever löser andragradsekvationer och studera vad dessa kan bero på och vilka kunskaper eleverna saknar. Metoden vi har använt oss av i examensarbetet är kvalitativ undersökningsmetod, det vill säga observation och samtalsintervju med fem elever som går teknik- eller naturprogrammet och en samtalsintervju med elevernas lärare på en gymnasieskola utanför Göteborgs kommun. Vi observerar eleverna utföra andragradsuppgifter med och utan digitala hjälpmedel och analyserar deras framgångar och svårigheter och integrerar elevernas resultat med lärarens syn på elevers svårigheter med andragradsekvationer. Resultaten visar att elevers grundläggande aritmetiska förståelse är den viktigaste delen för att klara problemlösning av andragradsekvationer då ett digitalt hjälpmedel inte kan hjälpa en elev som saknar denna förståelse. Den andra svårigheten resultatet visar är att elever ofta begränsar sig till att bara använda en av alla metoder de lärt sig och saknar en flexibilitet och kreativitet att välja bland dem och att de fastnar i gamla mönster. Dessa konsekvenser visar att eleverna måste bli bättre på den fundamentala matematiken och öka sin talförståelse innan läraren låter eleven gå vidare till nästa nivå, och att läraren motiverar eleverna att inte fastna i gamla mönster utan fortsätter med ett kreativt tänkande.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/33791
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_33791_1.pdf (368.9Kb)
Date
0000
Author
Ögren, Niklas
Jaffar, Zainab
Keywords
Andragradsekvation
matematikundervisning
grafrit
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV