Elevers svårigheter med att lösa andragradsekvationer
Sammanfattning
Sammanfattning
Vårt examensarbete handlar om olika svårigheter elever möter när de ska lösa andragradsekvationer med och
utan digitala hjälpmedel. Syftet med examensarbetet är att lyfta upp de svårigheter som uppkommer när elever
löser andragradsekvationer och studera vad dessa kan bero på och vilka kunskaper eleverna saknar. Metoden vi
har använt oss av i examensarbetet är kvalitativ undersökningsmetod, det vill säga observation och
samtalsintervju med fem elever som går teknik- eller naturprogrammet och en samtalsintervju med elevernas
lärare på en gymnasieskola utanför Göteborgs kommun. Vi observerar eleverna utföra andragradsuppgifter med
och utan digitala hjälpmedel och analyserar deras framgångar och svårigheter och integrerar elevernas resultat
med lärarens syn på elevers svårigheter med andragradsekvationer.
Resultaten visar att elevers grundläggande aritmetiska förståelse är den viktigaste delen för att klara
problemlösning av andragradsekvationer då ett digitalt hjälpmedel inte kan hjälpa en elev som saknar denna
förståelse. Den andra svårigheten resultatet visar är att elever ofta begränsar sig till att bara använda en av alla
metoder de lärt sig och saknar en flexibilitet och kreativitet att välja bland dem och att de fastnar i gamla
mönster. Dessa konsekvenser visar att eleverna måste bli bättre på den fundamentala matematiken och öka sin
talförståelse innan läraren låter eleven gå vidare till nästa nivå, och att läraren motiverar eleverna att inte fastna i
gamla mönster utan fortsätter med ett kreativt tänkande.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
0000Författare
Ögren, Niklas
Jaffar, Zainab
Nyckelord
Andragradsekvation
matematikundervisning
grafrit
Språk
sv