• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Elevers svårigheter med att lösa andragradsekvationer

Sammanfattning
Sammanfattning Vårt examensarbete handlar om olika svårigheter elever möter när de ska lösa andragradsekvationer med och utan digitala hjälpmedel. Syftet med examensarbetet är att lyfta upp de svårigheter som uppkommer när elever löser andragradsekvationer och studera vad dessa kan bero på och vilka kunskaper eleverna saknar. Metoden vi har använt oss av i examensarbetet är kvalitativ undersökningsmetod, det vill säga observation och samtalsintervju med fem elever som går teknik- eller naturprogrammet och en samtalsintervju med elevernas lärare på en gymnasieskola utanför Göteborgs kommun. Vi observerar eleverna utföra andragradsuppgifter med och utan digitala hjälpmedel och analyserar deras framgångar och svårigheter och integrerar elevernas resultat med lärarens syn på elevers svårigheter med andragradsekvationer. Resultaten visar att elevers grundläggande aritmetiska förståelse är den viktigaste delen för att klara problemlösning av andragradsekvationer då ett digitalt hjälpmedel inte kan hjälpa en elev som saknar denna förståelse. Den andra svårigheten resultatet visar är att elever ofta begränsar sig till att bara använda en av alla metoder de lärt sig och saknar en flexibilitet och kreativitet att välja bland dem och att de fastnar i gamla mönster. Dessa konsekvenser visar att eleverna måste bli bättre på den fundamentala matematiken och öka sin talförståelse innan läraren låter eleven gå vidare till nästa nivå, och att läraren motiverar eleverna att inte fastna i gamla mönster utan fortsätter med ett kreativt tänkande.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/33791
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_33791_1.pdf (368.9Kb)
Datum
0000
Författare
Ögren, Niklas
Jaffar, Zainab
Nyckelord
Andragradsekvation
matematikundervisning
grafrit
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV