Show simple item record

dc.contributor.authorLarsson, Angelicasv
dc.contributor.authorWingstrand, Sabinasv
dc.contributor.authorJinton, Ulrikasv
dc.date.accessioned2013-08-28T08:38:36Z
dc.date.available2013-08-28T08:38:36Z
dc.date.issued2013sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/33792
dc.description.abstractSammanfattning: Hur lågstadielärare ser på biologi-, kemi- och fysikundervisning är något som intresserar oss som skrivit det här examensarbetet. Intresset har väckts när vi har varit i skolor och observerat att lärare har svårt för vissa delar i de naturorienterade ämnena. Vi har Natur- och matematik i barnens värld som inriktning i vår utbildning, vilket därmed har medfört att vi har en bredare kunskap inom NO-ämnena än vad vi hade haft om vi inte hade läst NO. Vår kompetens inom NO har underlättat när vi har planerat, genomfört och analyserat vår studie, eftersom vår NO-utbildning har innefattat samtliga delar inom NO, centralt innehåll och kunskapskrav i skolår 1-3. Tidigare forskning pekar mot att biologi är den del inom NO som är mest framträdande samt att lärare redan i de lägre skolåren påverkar hur elever presterar i specifika ämnen i senare skolår. Syftet med vår undersökning var att ta reda på lärares syn på NO, samt hur de känner inför att undervisa i de naturorienterade ämnena. Vi ville även undersöka om det skiljer sig något mellan lärarnas uppfattning gällande biologi, kemi och fysik. Som blivande grundskollärare, bland annat i NO, såg vi en relevans i att undersöka lärares syn på NO- undervisning. Vår studie visade att våra erfarenheter om att lärare tycks ha svårt för vissa delar i NO-ämnena delvis stämde. Vi gjorde en enkätundersökning på 30 verksamma lågstadielärare och svaren visade, liksom tidigare forskning, att biologi tycks vara mer framträdande i NO jämfört med kemi och fysik. Resultaten i vår undersökning tyder även på att elever tycks få ta del av de NO-områden som lärare föredrar att undervisa i. Vi har därför bland annat diskuterat vad som styr vad eleverna får för undervisning och att deras intresse borde gå före lärarnas. Eftersom enbart 30 lågstadielärare har deltagit i vår studie har vi inte kunnat dra några generella slutsatser mer än i vår undersökningsgrupp. 1sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectNOsv
dc.subjectnaturvetenskapsv
dc.subjectbiologisv
dc.subjectkemisv
dc.subjectfysiksv
dc.subjecteleversv
dc.titleHur uppfattas NO av lärare på lågstadiet? - En studie om lärares syn på undervisning i biologi, kemi och fysiksv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record