Show simple item record

dc.contributor.authorEngdahl, Annasv
dc.contributor.authorDusky, Mahasv
dc.contributor.authorYücel, Nülüfersv
dc.date.accessioned2013-08-28T08:38:36Z
dc.date.available2013-08-28T08:38:36Z
dc.date.issued2013sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/33793
dc.description.abstractSammanfattning Vår utgångspunkt med denna studie var att undersöka tre olika förskoleklasser i samma område, där vi ville se hur man arbetar med matematik. Syftet med denna studie var att se vilket matematikinnehåll som är centralt att arbeta med i förskoleklass, vilka arbetssätt förskollärare använder och hur man skapar intresse för matematik. Studien genomfördes i ett och samma område på två olika skolor. Deltagarna bestod av fyra förskollärare som arbetar i förskoleklass. På den ena skolan var det två förskollärare som deltog, dessa arbetar i varsin förskoleklass, i den andra skolan var det två förskollärare som deltog men dessa ansvarar för samma förskoleklass. Vi valde att utgå från kvalitativa metoder som semistrukturerad intervju och observation. Deltagarna observerades först i sin verksamhet under ett tillfälle med matematik, i anslutning till detta tillfälle genomfördes intervjuerna med förskollärarna. Frågeställningar som studien fokuserat på är: - Vilket matematikinnehåll anser förskollärare är centralt att arbeta med i förskoleklass? - Vad arbetar förskollärare med i matematik i sin förskoleklass? - På vilket sätt arbetar förskollärare och elever med matematik? - Hur skapar förskollärare intresse för matematik i förskoleklass? Resultatet visade att förskollärarna lade stor vikt på områdena grundläggande aritmetik och geometri. De poängterade också att språket var en viktig del i deras verksamhet eftersom större delen av eleverna är flerspråkiga. Deras arbetssätt utgick till stor del från lek, skapande verksamhet, vardagssituationer, elevnära kontexter, teman, intressen. Arbetssättet fick vara ett redskap för att skapa intresse. De planerade sin matematikundervisning utifrån Lpfö 98 och Lgr 11, men en kursplan för förskoleklassen hade underlättat även om deras matematikundervisning till stor del överensstämde med de viktigaste delarna (grundläggande aritmetik och geometri) att arbeta med som Diamantmaterialet tar upp.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectMatematiksv
dc.subjectFörskoleklasssv
dc.subjectLäroplan och kursplansv
dc.subjectAsv
dc.titleMatematikundervisning - En studie om förskollärares arbete med matematik i förskoleklasssv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record