• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Matematikundervisning - En studie om förskollärares arbete med matematik i förskoleklass

Abstract
Sammanfattning Vår utgångspunkt med denna studie var att undersöka tre olika förskoleklasser i samma område, där vi ville se hur man arbetar med matematik. Syftet med denna studie var att se vilket matematikinnehåll som är centralt att arbeta med i förskoleklass, vilka arbetssätt förskollärare använder och hur man skapar intresse för matematik. Studien genomfördes i ett och samma område på två olika skolor. Deltagarna bestod av fyra förskollärare som arbetar i förskoleklass. På den ena skolan var det två förskollärare som deltog, dessa arbetar i varsin förskoleklass, i den andra skolan var det två förskollärare som deltog men dessa ansvarar för samma förskoleklass. Vi valde att utgå från kvalitativa metoder som semistrukturerad intervju och observation. Deltagarna observerades först i sin verksamhet under ett tillfälle med matematik, i anslutning till detta tillfälle genomfördes intervjuerna med förskollärarna. Frågeställningar som studien fokuserat på är: - Vilket matematikinnehåll anser förskollärare är centralt att arbeta med i förskoleklass? - Vad arbetar förskollärare med i matematik i sin förskoleklass? - På vilket sätt arbetar förskollärare och elever med matematik? - Hur skapar förskollärare intresse för matematik i förskoleklass? Resultatet visade att förskollärarna lade stor vikt på områdena grundläggande aritmetik och geometri. De poängterade också att språket var en viktig del i deras verksamhet eftersom större delen av eleverna är flerspråkiga. Deras arbetssätt utgick till stor del från lek, skapande verksamhet, vardagssituationer, elevnära kontexter, teman, intressen. Arbetssättet fick vara ett redskap för att skapa intresse. De planerade sin matematikundervisning utifrån Lpfö 98 och Lgr 11, men en kursplan för förskoleklassen hade underlättat även om deras matematikundervisning till stor del överensstämde med de viktigaste delarna (grundläggande aritmetik och geometri) att arbeta med som Diamantmaterialet tar upp.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/33793
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_33793_1.pdf (585.8Kb)
Date
2013
Author
Engdahl, Anna
Dusky, Maha
Yücel, Nülüfer
Keywords
Matematik
Förskoleklass
Läroplan och kursplan
A
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV