• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Är måltiden pedagogisk? - En studie av pedagogiken runt måltidssituationer i förskolan

Sammanfattning
Syftet med detta arbete är att utveckla en modell att användas vid formativ bedömning för den lärandes utveckling av funktionsbegreppet. Huvudfrågan i arbetet är ”Hur kan en modell som beskriver hur specifika hinder för förståelse av funktionsbegreppet är relaterade till specifika förståelsenivåer för funktionsbegreppet se ut?” Huvudfrågan gav upphov till hypotesen ”varje hinder blockerar någon specifik förståelsenivå av funktionsbegreppet”, vilken formar modellens uppbyggnad. Två omfattande sammanställningar gjordes utifrån tidigare forskning. Den ena med avseende på olika nivåindelningar av förståelse för funktionsbegreppet och den andra med avseende på olika hinder för förståelseutveckling av funktionsbegreppet. En indelning av förståelsenivåer för funktionsbegreppet valdes efter jämförelse av dessa. De hinder som sammanställts relaterades till specifika förståelsenivåer av funktionsbegreppet vilka de bedömdes blockera. Detta gjordes utifrån den tidigare erfarenhet av funktionsbegreppet vi hade samt den forskning om förståelsenivåer för funktionsbegreppet som vi utgått ifrån. Ett test av modellen utformades och genomfördes i syfte att exemplifiera en lärares arbete med modellen samt för att ge information om svagheter i modellen. Förutsatt att hypotesen stämmer utgör modellen ett användbart, effektivt och kraftfullt verktyg som läraren kan använda vid formativ bedömning. Detta sker genom att utvinna nyttig information som ger läraren underlag för hur denne kan hjälpa den lärande att utveckla sin förståelse för funktionsbegreppet. (43)
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/33794
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_33794_1.pdf (621.8Kb)
Datum
2013
Författare
ahlsten, johan
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV