Är måltiden pedagogisk? - En studie av pedagogiken runt måltidssituationer i förskolan
Sammanfattning
Syftet med detta arbete är att utveckla en modell att användas vid formativ bedömning för den
lärandes utveckling av funktionsbegreppet. Huvudfrågan i arbetet är ”Hur kan en modell som
beskriver hur specifika hinder för förståelse av funktionsbegreppet är relaterade till specifika
förståelsenivåer för funktionsbegreppet se ut?” Huvudfrågan gav upphov till hypotesen ”varje
hinder blockerar någon specifik förståelsenivå av funktionsbegreppet”, vilken formar modellens
uppbyggnad. Två omfattande sammanställningar gjordes utifrån tidigare forskning. Den ena med
avseende på olika nivåindelningar av förståelse för funktionsbegreppet och den andra med avseende
på olika hinder för förståelseutveckling av funktionsbegreppet. En indelning av förståelsenivåer för
funktionsbegreppet valdes efter jämförelse av dessa. De hinder som sammanställts relaterades till
specifika förståelsenivåer av funktionsbegreppet vilka de bedömdes blockera. Detta gjordes utifrån
den tidigare erfarenhet av funktionsbegreppet vi hade samt den forskning om förståelsenivåer för
funktionsbegreppet som vi utgått ifrån. Ett test av modellen utformades och genomfördes i syfte att
exemplifiera en lärares arbete med modellen samt för att ge information om svagheter i modellen.
Förutsatt att hypotesen stämmer utgör modellen ett användbart, effektivt och kraftfullt verktyg som
läraren kan använda vid formativ bedömning. Detta sker genom att utvinna nyttig information som
ger läraren underlag för hur denne kan hjälpa den lärande att utveckla sin förståelse för
funktionsbegreppet.
(43)
Examinationsnivå
Student essay