Att ha en Ferrari men bara kunna lägga i tvåans växel
Sammanfattning
Denna kandidatuppsats är en kvalitativ studie och har syftat till att ta reda på vilka pedagogiska och
organisatoriska anpassningar som kan göras för att stötta elever med ADHD. Avsikten har även varit att
undersöka hur förståelse för elevernas problematik kan skapas bland skolpersonal och klasskamrater samt att ta
reda på hur pedagoger kan arbeta för att samverkan mellan hem och skola ska fungera. Detta för att elever med
ADHD i så god mån som möjligt ska kunna tillgodogöra sig undervisningen på lika villkor som övriga elever. I
studien utreds följande frågeställningar.
- Hur kan skolmiljön anpassas?
- Hur kan läraren anpassa sin pedagogik?
- Hur kan förståelse för elevernas problematik skapas bland skolpersonal och klasskamrater?
- Hur kan pedagoger arbeta för att samverkan mellan hem och skola ska fungera?
Svarspersonerna i denna intervjustudie har utgjorts av både informanter och respondenter.
Respondentgruppen rymmer personer som själva har ADHD medan våra informanter består av sakkunniga,
”experter” inom det neuropsykiatriska området.
Enligt tidigare forskning har elever med ADHD ofta stora svårigheter i skolan till följd av sin
funktionsnedsättning. Överlappande diagnoser, beteendeproblematik och exekutiv dysfunktion ställer för många
till det ytterligare. Resultatet av studien visar bland annat att det är av stor vikt för elever med ADHD att
pedagoger ger struktur, visar förståelse och är måna om att se individen bakom diagnosen. Att ha kunskap om
ADHD är ytterst relevant inom läraryrket eftersom förekomsten av ADHD är relativt vanlig; mellan 4 och 8
procent av alla barn i skolåldern har ADHD. För att dessa barn i så god mån som möjligt ska kunna tillgodogöra
sig undervisningen på lika villkor som övriga elever måste pedagoger vara pålästa och ödmjuka inför denna
diagnos.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2013Författare
Karlsson, Tina
Svensson Löfström, Jenny
Hansson, Sara
Nyckelord
ADHD
pedagogiska anpassningar
organisation
förs
Språk
sv