• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Relationer i skolans värld. Tryggare kan ingen vara, eller

Sammanfattning
Skolan är komplex, en mötesplats och arbetsplats där barn och vuxna tillsammans ska samarbeta. Vår strävan måste vara att alla gör sitt yttersta så verksamheten blir så bra som möjlig. Det är inte lätt, det krävs engagemang och en vilja för att nå målet. Det är mycket som spelar in i elevernas relationsarbeten, både skola och personal måste vara hjälpsamma i processerna på gott och ont. Vi finner brister i detta område i lärarutbildningen och vill därför utveckla oss i och få större kunskap i att förmedla och föra en god social relation. Syfte: Vi vill undersöka hur elevernas sociala relationer och relationsarbete fungerar och tar sig uttryck i skolan i årskurs 3 och 4, samt hur det påverkar deras inlärning. Våra frågeställningar är: 1. På vilket sätt har elevernas bakgrund, popularitet och personlighet betydelse i deras sociala umgänge med varandra under skoltid? 2. Hur arbetar lärarna runt elevernas relationer och hur medvetna är de gällande de egna elevernas sociala relationer? 3. Vad anser lärarna/rektorerna att skolan kan göra för att underlätta elevernas relationsarbeten samt förhindra uteslutningar? Genom lärare- och elevenkäter fick vi en uppfattning om hur det faktiskt ser ut, vilket vi presenterar tillsammans med läst litteratur samt forskningsresultat. Vi vet nu med säkerhet att vi hade rätt, att detta är viktigt, speciellt gällande alla konsekvenser en uteslutning kan leda till. Dagens lärare har en medvetenhet, de arbetar aktivt med värdegrundsfrågor och att förhindra uteslutningar och andra kränkande handlingar, men vi ser också deras dilemman. Det finns egentligen inga rätt eller fel, man får se till den situationen som uppstår och handla därefter och hoppas att man har kunskapen att lyckas.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/33799
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_33799_1.pdf (1.198Mb)
Datum
2013
Författare
Salén, Sarah
Carlsson, Anna
Nyckelord
Relationsarbete
Sociala relationer
uteslutning
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV