dc.description.abstract | Skolan är komplex, en mötesplats och arbetsplats där barn och vuxna tillsammans ska samarbeta. Vår strävan
måste vara att alla gör sitt yttersta så verksamheten blir så bra som möjlig. Det är inte lätt, det krävs engagemang
och en vilja för att nå målet. Det är mycket som spelar in i elevernas relationsarbeten, både skola och personal
måste vara hjälpsamma i processerna på gott och ont. Vi finner brister i detta område i lärarutbildningen och vill
därför utveckla oss i och få större kunskap i att förmedla och föra en god social relation.
Syfte: Vi vill undersöka hur elevernas sociala relationer och relationsarbete fungerar och tar sig uttryck i skolan i
årskurs 3 och 4, samt hur det påverkar deras inlärning.
Våra frågeställningar är:
1. På vilket sätt har elevernas bakgrund, popularitet och personlighet betydelse i deras sociala umgänge
med varandra under skoltid?
2. Hur arbetar lärarna runt elevernas relationer och hur medvetna är de gällande de egna elevernas sociala relationer?
3. Vad anser lärarna/rektorerna att skolan kan göra för att underlätta elevernas relationsarbeten samt förhindra uteslutningar?
Genom lärare- och elevenkäter fick vi en uppfattning om hur det faktiskt ser ut, vilket vi presenterar tillsammans
med läst litteratur samt forskningsresultat. Vi vet nu med säkerhet att vi hade rätt, att detta är viktigt, speciellt
gällande alla konsekvenser en uteslutning kan leda till. Dagens lärare har en medvetenhet, de arbetar aktivt med
värdegrundsfrågor och att förhindra uteslutningar och andra kränkande handlingar, men vi ser också deras
dilemman. Det finns egentligen inga rätt eller fel, man får se till den situationen som uppstår och handla därefter
och hoppas att man har kunskapen att lyckas. | sv |