”Skolan ska vara individanpassad…” Fem lärares resonemang kring elever i svårigheter. Termin/år: HT 2012
Sammanfattning
Inledning
För tjugo år sedan pratades det knappt om diagnoser, men undersökningar visar att antalet
diagnoser bland barn i behov av särskilt stöd ökar. En faktor kan vara att allt eftersom
storleken på klasserna har ökat och skolans resurser har minskat upplevs det av både föräldrar
och lärare att det krävs en diagnos för att få extra resurser (Forselius, 1999).
Syftet med föreliggande studie har varit att se hur fem lärare resonerar kring barn i behov av
särskilt stöd och diagnoser. Följande frågor har varit centrala i studien:
- Vilka uppfattningar har lärarna om vad svårigheterna beror på?
- Vilka uppfattningar har lärarna om hur svårigheterna yttrar sig?
- Vilka uppfattningar har lärarna om hur svårigheterna bemöts?
I analysen av resultatet har vi tagit utgångspunkt ur Perssons (008) perspektiv. Persson talar
om två perspektiv, det kategoriska och det relationella perspektivet. Han pratar även om en
inkluderande verksamhet (Persson, 008). För att vinna ny kunskap har vi försökt att tolka
och analysera det som respondenterna har sagt i intervjuerna.
Metod
För att samla data till studien valde vi att använda oss av kvalitativa intervjuer (Trost, 005).
Vi har intervjuat fem lärare som arbetar på skolor och förskolor i Göteborgs och Hallands
kommun. Under intervjuerna har vi utgått från en intervjuguide, där det gavs möjlighet att
ställa anpassade följdfrågor, detta för att på bästa möjliga sätt få ta del av lärarnas egna
uppfattningar och tankar.
I
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2013Författare
Larsen, Rebecka
Eriksson Hjertberg, Caroline
Nilsson, Malin
Nyckelord
Perspektiv
diagnos
i behov av särskilt stöd
svå
Språk
sv