• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Tecken som stöd, ett verktyg för barns språk- och kommunikationsutveckling. – En arbetsmetod i förskolan

Abstract
Syfte: Syftet med arbetet är att undersöka hur förskollärare kan arbeta eller arbetar, kring barns språk- och kommunikationsutveckling med hjälp av alternativ kommunikation. Metod: Med hjälp av kvalitativ samtalsintervju med sex förskollärare, vill vi kunna undersöka vår hypotes om alla barn har nytta av tecken som stöd i sin språk- och kommunikationsutveckling. Vi vill undersöka vilka erfarenheter och syften pedagoger har kring tecken som stöd som arbetssätt, i olika verksamheter. Resultat: Ur vårt resultat framkommer det att användandet av tecken som stöd är ett positivt arbetssätt som främjar alla barns språk- och kommunikationsutveckling. Det är inte enbart till för barn som har tal- och kommunikationsproblematik. Resultatet visar att nyttan är tydligast hos främst yngre barn, barn med annat modersmål och barn med språksvårigheter. Det visar även att förskollärare finner att arbetssättet höjer deras profession och ger de en bredare kunskap.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/33801
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_33801_1.pdf (539.9Kb)
Date
2013
Author
Ödmo, Linda
Tuvemark Hedberg, Ulrika
Karlsson, Marie
Keywords
Tecken som stöd
språkutveckling
kommunikation
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV