Tecken som stöd, ett verktyg för barns språk- och kommunikationsutveckling. – En arbetsmetod i förskolan
Abstract
Syfte: Syftet med arbetet är att undersöka hur förskollärare kan arbeta eller arbetar, kring
barns språk- och kommunikationsutveckling med hjälp av alternativ kommunikation.
Metod: Med hjälp av kvalitativ samtalsintervju med sex förskollärare, vill vi kunna
undersöka vår hypotes om alla barn har nytta av tecken som stöd i sin språk- och
kommunikationsutveckling. Vi vill undersöka vilka erfarenheter och syften pedagoger har
kring tecken som stöd som arbetssätt, i olika verksamheter.
Resultat: Ur vårt resultat framkommer det att användandet av tecken som stöd är ett positivt
arbetssätt som främjar alla barns språk- och kommunikationsutveckling. Det är inte enbart till
för barn som har tal- och kommunikationsproblematik. Resultatet visar att nyttan är tydligast
hos främst yngre barn, barn med annat modersmål och barn med språksvårigheter. Det visar
även att förskollärare finner att arbetssättet höjer deras profession och ger de en bredare
kunskap.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2013Author
Ödmo, Linda
Tuvemark Hedberg, Ulrika
Karlsson, Marie
Keywords
Tecken som stöd
språkutveckling
kommunikation
Language
sv