Show simple item record

dc.contributor.authorEngdahl, Annasv
dc.contributor.authorBeiraghi, Maryamsv
dc.date.accessioned2013-08-28T08:38:37Z
dc.date.available2013-08-28T08:38:37Z
dc.date.issued2013sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/33802
dc.description.abstractSyfte Syftet med vårt examensarbete är att undersöka om pedagogerna anser att språket hos barn 0-5 år utvecklas genom bild och musik som metoder, men också vad pedagogerna har för syfte och didaktisk tanke när de använder detta. Metod och genomförande Vi har valt att använda oss av intervjuer med fem pedagoger som är verksamma i förskolan och av litteraturstudier. Resultat Resultatet blev som vi förväntade oss, att pedagogerna anser att bild och musik påverkar språkutvecklingen i den aktuella åldersgruppen och att de hade konkreta exempel på arbetet. Skillnaden mellan förskollärare och barnskötare utifrån teorianvändande blev också som vi förväntade oss. Förskollärarna arbetade utifrån teorier och barnskötarna använde inga teorier. Med ett undantag, en förskollärare arbetade inte utifrån någon teori. Resultatet visar att alla pedagoger anser att bild och musik påverkar språkutvecklingen. Alla pedagoger ger konkreta exempel på hur de arbetar med bild och musik. Här finns inga skillnader mellan förskollärare och barnskötare. Slutsats Vi ser att pedagogerna anser att användandet av bild och musik påverkar barns språkutveckling i den aktuella åldersgruppen. Pedagogerna använder sig av bild och musik för att utveckla barns språk. Användandet av medvetna teorier skiljer sig åt mellan pedagogerna. Det finns en skillnad mellan förskollärare och barnskötare.sv
dc.language.isosvsv
dc.titleFrån bild och musik till språksv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record