• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Från bild och musik till språk

Sammanfattning
Syfte Syftet med vårt examensarbete är att undersöka om pedagogerna anser att språket hos barn 0-5 år utvecklas genom bild och musik som metoder, men också vad pedagogerna har för syfte och didaktisk tanke när de använder detta. Metod och genomförande Vi har valt att använda oss av intervjuer med fem pedagoger som är verksamma i förskolan och av litteraturstudier. Resultat Resultatet blev som vi förväntade oss, att pedagogerna anser att bild och musik påverkar språkutvecklingen i den aktuella åldersgruppen och att de hade konkreta exempel på arbetet. Skillnaden mellan förskollärare och barnskötare utifrån teorianvändande blev också som vi förväntade oss. Förskollärarna arbetade utifrån teorier och barnskötarna använde inga teorier. Med ett undantag, en förskollärare arbetade inte utifrån någon teori. Resultatet visar att alla pedagoger anser att bild och musik påverkar språkutvecklingen. Alla pedagoger ger konkreta exempel på hur de arbetar med bild och musik. Här finns inga skillnader mellan förskollärare och barnskötare. Slutsats Vi ser att pedagogerna anser att användandet av bild och musik påverkar barns språkutveckling i den aktuella åldersgruppen. Pedagogerna använder sig av bild och musik för att utveckla barns språk. Användandet av medvetna teorier skiljer sig åt mellan pedagogerna. Det finns en skillnad mellan förskollärare och barnskötare.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/33802
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_33802_1.pdf (292.3Kb)
Datum
2013
Författare
Engdahl, Anna
Beiraghi, Maryam
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV