dc.contributor.author | Engdahl, Anna | sv |
dc.contributor.author | Beiraghi, Maryam | sv |
dc.date.accessioned | 2013-08-28T08:38:37Z | |
dc.date.available | 2013-08-28T08:38:37Z | |
dc.date.issued | 2013 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/33802 | |
dc.description.abstract | Syfte
Syftet med vårt examensarbete är att undersöka om pedagogerna anser att språket hos barn
0-5 år utvecklas genom bild och musik som metoder, men också vad pedagogerna har för
syfte och didaktisk tanke när de använder detta.
Metod och genomförande
Vi har valt att använda oss av intervjuer med fem pedagoger som är verksamma i förskolan
och av litteraturstudier.
Resultat
Resultatet blev som vi förväntade oss, att pedagogerna anser att bild och musik påverkar
språkutvecklingen i den aktuella åldersgruppen och att de hade konkreta exempel på arbetet.
Skillnaden mellan förskollärare och barnskötare utifrån teorianvändande blev också som vi
förväntade oss. Förskollärarna arbetade utifrån teorier och barnskötarna använde inga teorier.
Med ett undantag, en förskollärare arbetade inte utifrån någon teori.
Resultatet visar att alla pedagoger anser att bild och musik påverkar språkutvecklingen. Alla
pedagoger ger konkreta exempel på hur de arbetar med bild och musik. Här finns inga
skillnader mellan förskollärare och barnskötare.
Slutsats
Vi ser att pedagogerna anser att användandet av bild och musik påverkar barns
språkutveckling i den aktuella åldersgruppen. Pedagogerna använder sig av bild och musik för
att utveckla barns språk. Användandet av medvetna teorier skiljer sig åt mellan pedagogerna.
Det finns en skillnad mellan förskollärare och barnskötare. | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.title | Från bild och musik till språk | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | M2 | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |