En skola för alla – en studie av hur personal inom förskola och särskola ser på begreppet
Sammanfattning
Syfte och huvudfråga
Vi vill med detta arbete undersöka hur man i förskolan och särskolan ser på begreppet ”en
skola för alla”. Vi vill även se hur man i de olika verksamheterna ser på arbete med barn och
elever i behov av särskilt stöd med hänsyn till begrepp som integrering, inkludering och
segregering samt ”en skola för alla”.
Metod och material
Vi valde i arbetet att intervjua personer som på olika sätt är verksamma inom förskola och
särskola. Vi har intervjuat en barnskötare, några lärare i särskolan och en rektor. Detta för att
få en bredare bild av hur man ser på ämnet inom de olika verksamheterna.
Resultat
Vi har genom resultatet fått en inblick i de olika åsikter och tankar som finns kring de olika
ämnena. En av de viktigaste aspekterna som har uppkommit är att alla vi har intervjuat har en
tanke om att man inom all utbildningsverksamhet måste arbeta utifrån ett individperspektiv
och utgå ifrån alla individers olikheter.
Betydelse för läraryrket
När man talar om specialpedagogik och barn och elever i behov av särskilt stöd tror vi att det
finns mycket att tänka på för de som arbetar inom de olika skolformerna. Vi anser att alla som
ska arbeta i förskolan, skolan och särskolan bör få en bredare kunskap om barn i behov av
särskilt stöd för att kunna möta och arbeta med alla barn ur ett individperspektiv. Detta för att
kunna se olikheter som något positivt och utvecklande.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2013Författare
Sivertsson, Lovisa
Haasnoot, Josefine
Nyckelord
en förskola och skola för alla
integrering
inklu
Språk
sv