dc.description.abstract | Syftet med vårt examensarbete var att se hur lärarna på vår skola arbetade med att skapa en god lärmiljö för alla
elever och hur de i sin tur arbetar i praktiken med att förebygga kränkande handling. I vår kvalitativa studie
försökte vi få svar på vilka metoder och förhållningssätt som lärarna utgick från i sin dagliga verksamhet. Vi
tittade närmare på hur lärarna på skolan samverkar med föräldrar, men även vad de ser som hinder och
möjligheter på sin arbetsplats.
Studien genomfördes på en skola öster om Göteborg där vi valde att intervjua fyra lärare var, totalt åtta stycken
från grundskolans yngre åldrar. Vi valde att sammanställa våra svar under olika rubriker och utifrån dessa
utförde vi våra analyser.
I vårt resultat har vi fått fram samstämmiga svar om vilka metoder som lärarna använder sig av för att skapa en
god lärmiljö på skolan, där kränkande handling tas upp direkt och är något som man ser allvarligt på. Vi har även
kunnat se att likabehandlingsplanen är väl förankrad då detta är ett dokument som lärarna själva är med och
skapar tillsammans med rektorn. Likabehandlingsplanen utgår från ett professionellt språk och vilar på
systemteoretiska grunder, vilket innebär att lärarna visar respekt mot eleverna, hög grad av delaktighet hos
eleverna både när det gäller att utforma ordningsregler eller undervisningsunderhåll.
Att använda sig av systemteorier i praktiken handlar för lärarna om att vara tydlig i sitt ledarskap, skapa trygghet
hos alla elever. På skolan vill man visa att alla elever ingår i skolans system, och att alla elever har möjlighet att
påverka och göra skillnad. | sv |