• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Man behöver liksom feed forward… eller vad det nu kallas

Sammanfattning
Sammanfattning: Syftet med vår studie är att undersöka elevernas erfarenheter kring bedömning och utifrån det skapa en uppfattning i vilken utsträckning lärare använder sig av formativ bedömning i sin undervisning. Våra frågeställningar är: - Förstår eleverna målen och kunskapskraven för kursen och kan de redogöra för dessa? - I vilken mån och hur förmedlas återkopplingen från läraren till eleverna? - Används kamrat- och självbedömning för att främja elevernas lärande? Metoden som användes i studien var kvalitativa semistrukturerade gruppintervjuer med gymnasieelever på två olika skolor. Till vår hjälp har vi främst fördjupat oss i Christian Lundahls och Anders Jönssons forskning om formativ bedömning. Resultat av studien visar att formativ bedömning används på skolor men i liten skala. Återkoppling användes i viss utsträckning medan kamrat- och självbedömning användes väldigt sällan. När det gäller förmedling av mål och kunskapskrav kom vi fram till att språket är av mycket stor betydelse för elevernas förståelse. Forskning visar att formativ bedömning främjar elevernas lärande och därför är det viktigt att lärarna använder sig av formativ bedömning i sin undervisning. Vi ville fördjupa oss i ämnet då vi snart är examinerade lärare och vill användas oss av formativ bedömning i framtiden.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/33807
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_33807_1.pdf (792.4Kb)
Datum
2013
Författare
Nilsson, Sofia
Stridsberg, Cecilia
Nyckelord
Formativ bedömning
återkoppling
kamrat- och själ
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV