Visa enkel post

dc.contributor.authorNilsson, Sofiasv
dc.contributor.authorStridsberg, Ceciliasv
dc.date.accessioned2013-08-28T08:38:37Z
dc.date.available2013-08-28T08:38:37Z
dc.date.issued2013sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/33807
dc.description.abstractSammanfattning: Syftet med vår studie är att undersöka elevernas erfarenheter kring bedömning och utifrån det skapa en uppfattning i vilken utsträckning lärare använder sig av formativ bedömning i sin undervisning. Våra frågeställningar är: - Förstår eleverna målen och kunskapskraven för kursen och kan de redogöra för dessa? - I vilken mån och hur förmedlas återkopplingen från läraren till eleverna? - Används kamrat- och självbedömning för att främja elevernas lärande? Metoden som användes i studien var kvalitativa semistrukturerade gruppintervjuer med gymnasieelever på två olika skolor. Till vår hjälp har vi främst fördjupat oss i Christian Lundahls och Anders Jönssons forskning om formativ bedömning. Resultat av studien visar att formativ bedömning används på skolor men i liten skala. Återkoppling användes i viss utsträckning medan kamrat- och självbedömning användes väldigt sällan. När det gäller förmedling av mål och kunskapskrav kom vi fram till att språket är av mycket stor betydelse för elevernas förståelse. Forskning visar att formativ bedömning främjar elevernas lärande och därför är det viktigt att lärarna använder sig av formativ bedömning i sin undervisning. Vi ville fördjupa oss i ämnet då vi snart är examinerade lärare och vill användas oss av formativ bedömning i framtiden.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectFormativ bedömningsv
dc.subjectåterkopplingsv
dc.subjectkamrat- och själsv
dc.titleMan behöver liksom feed forward… eller vad det nu kallassv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post