• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Vad värderas som viktig kunskap på yrkesorienterade program?

Sammanfattning
Med den nya reformen Lgy 11 har man gjort stora förändringar i gymnasieskolan som framför allt påverkar de yrkeorienterade programmen. Man vill stärka samarbetet mellan gymnasieskolan och arbetslivet och ambitionen är att eleverna ska vara anställningsbara efter avslutade studier. Vad innebär då dessa förändringar för eleverna på de yrkesorienterade programmen? Vad innebär övergången för skolans samhälleliga roll i att fostra såväl arbetskraft som samhällsmedborgare? Syftet med undersökningen är att ta reda på vilka förskjutningar det skett i Lpf 94 och Lgy 11avseende vad man värderar som viktig kunskap på de yrkesorienterade programmen. Detta undersöks genom en textanalys av centrala styrdokument i Lpf 94 och Lgy 11 som reglerar innehållet i utbildningarna. Under analyser använde vi oss av två teoretiska begrepp, utförarkompetens och utvecklingskompetens för att få en uppfattning av vilka förskjutningar som skett i vad som värderas som viktig kunskap på yrkesprogrammen. Därigenom vill vi kunna få svara på vår huvudfråga: Vilka förskjutningar som skett i Lgy 11och Lpf 94 avseende vad som värderas som viktig kunskap på de yrkesorienterade programmen? Analysen visar att det som värderas som viktig kunskap i Lgy 11 är yrkeskunskapen, till skillnad från tidigare i Lpf 94 då även den mer allmänbildande kunskapen värderades. Detta syns bland annat genom att eleverna på de yrkesorienterade programmen nu läser mindre gymnasiegemensamma ämnen än tidigare, till fördel för de yrkesorienterade ämnena. Detta resulterar i att eleverna får mindre av samhälleliga ämnen såsom samhällskunskap och svenska, ämnen som förbereder eleverna till ett liv som samhällsmedborgare. Att förändringar får konsekvenser för lärares arbete är därmed uppenbart. I uppsatsen har vi fokuserat på frågan om vad som värderas som viktig kunskap. Detta är en didaktisk fråga som vi menar att en professionell lärare måste ställa sig. Vad är det för kunskaper vi skall försöka lära våra elever?
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/33811
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_33811_1.pdf (667.5Kb)
Datum
2013
Författare
Serna, Louise
Johansson, Helene
Nyckelord
Lgy 11
Lpf 94
styrdokument
kunskap
utförarkomp
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV