dc.contributor.author | Serna, Louise | sv |
dc.contributor.author | Johansson, Helene | sv |
dc.date.accessioned | 2013-08-28T08:38:37Z | |
dc.date.available | 2013-08-28T08:38:37Z | |
dc.date.issued | 2013 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/33811 | |
dc.description.abstract | Med den nya reformen Lgy 11 har man gjort stora förändringar i gymnasieskolan som framför
allt påverkar de yrkeorienterade programmen. Man vill stärka samarbetet mellan
gymnasieskolan och arbetslivet och ambitionen är att eleverna ska vara anställningsbara efter
avslutade studier. Vad innebär då dessa förändringar för eleverna på de yrkesorienterade
programmen? Vad innebär övergången för skolans samhälleliga roll i att fostra såväl
arbetskraft som samhällsmedborgare? Syftet med undersökningen är att ta reda på vilka
förskjutningar det skett i Lpf 94 och Lgy 11avseende vad man värderar som viktig kunskap på
de yrkesorienterade programmen.
Detta undersöks genom en textanalys av centrala styrdokument i Lpf 94 och Lgy 11 som
reglerar innehållet i utbildningarna. Under analyser använde vi oss av två teoretiska begrepp,
utförarkompetens och utvecklingskompetens för att få en uppfattning av vilka förskjutningar
som skett i vad som värderas som viktig kunskap på yrkesprogrammen. Därigenom vill vi
kunna få svara på vår huvudfråga: Vilka förskjutningar som skett i Lgy 11och Lpf 94
avseende vad som värderas som viktig kunskap på de yrkesorienterade programmen?
Analysen visar att det som värderas som viktig kunskap i Lgy 11 är yrkeskunskapen, till
skillnad från tidigare i Lpf 94 då även den mer allmänbildande kunskapen värderades. Detta
syns bland annat genom att eleverna på de yrkesorienterade programmen nu läser mindre
gymnasiegemensamma ämnen än tidigare, till fördel för de yrkesorienterade ämnena. Detta
resulterar i att eleverna får mindre av samhälleliga ämnen såsom samhällskunskap och
svenska, ämnen som förbereder eleverna till ett liv som samhällsmedborgare.
Att förändringar får konsekvenser för lärares arbete är därmed uppenbart. I uppsatsen har vi
fokuserat på frågan om vad som värderas som viktig kunskap. Detta är en didaktisk fråga som
vi menar att en professionell lärare måste ställa sig. Vad är det för kunskaper vi skall försöka
lära våra elever? | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | Lgy 11 | sv |
dc.subject | Lpf 94 | sv |
dc.subject | styrdokument | sv |
dc.subject | kunskap | sv |
dc.subject | utförarkomp | sv |
dc.title | Vad värderas som viktig kunskap på yrkesorienterade program? | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | M2 | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |