• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”Risken är att det blir för mycket skola, och det vill vi inte” En intervjuundersökning kring hur förskollärare talar om lärandet i förskolan

Abstract
Sammanfattning Vår undersökning syftar till att ta reda på hur förskollärare talar om lärandet i och med det förändrade uppdraget, samt att ta reda på hur förskollärare säger sig främja ett lustfyllt lärande utifrån att lärandet inom flera områden har förstärkts i den reviderade läroplan för förskolan. För att kunna ta reda på detta har i valt att göra djupintervjuer med sex förskollärare verksamma på två olika förskolor i olika kommuner. Intervjuerna spelades in och transkriberades. Varje intervju tog mellan 30 och 50 minuter. Det transkriberade materialet har sedan bearbetats och jämförts för att se samband, likheter och skillnader. Utifrån vårt syfte och frågeställningar valdes sedan intressanta delar ut. Materialet har analyserats och diskuterats. Utifrån vår undersökning blev det synligt att förskollärarnas syn på lärande påverkats av den reviderade läroplanen Lpfö 98/10 (Skolverket, 010) och att olika ämnesområden får stort fokus i planerade aktiviteter. Då dokumentation av barns lärande och utveckling är en del av det förändrade uppdraget visade det sig att förskollärarna talade om detta i relation till barns lärande. Utifrån betydelsen för läraryrket blir det då viktigt att synliggöra hela verksamheten och ta tillvara lärandet i alla aktiviteter så som vardagssituationer, planerade aktiviteter och lek. Fördelarna med temaarbete som metod för att skapa ett meningsfullt sammanhang för lärande är något som blir synligt genom vår undersökning.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/33812
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_33812_1.pdf (616.3Kb)
Date
2013
Author
Svensson, Anne-Maj
Steneby, Christine
Keywords
Förskola
utveckling och lärande
ämnesområden
me
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV