• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”Risken är att det blir för mycket skola, och det vill vi inte” En intervjuundersökning kring hur förskollärare talar om lärandet i förskolan

Sammanfattning
Sammanfattning Vår undersökning syftar till att ta reda på hur förskollärare talar om lärandet i och med det förändrade uppdraget, samt att ta reda på hur förskollärare säger sig främja ett lustfyllt lärande utifrån att lärandet inom flera områden har förstärkts i den reviderade läroplan för förskolan. För att kunna ta reda på detta har i valt att göra djupintervjuer med sex förskollärare verksamma på två olika förskolor i olika kommuner. Intervjuerna spelades in och transkriberades. Varje intervju tog mellan 30 och 50 minuter. Det transkriberade materialet har sedan bearbetats och jämförts för att se samband, likheter och skillnader. Utifrån vårt syfte och frågeställningar valdes sedan intressanta delar ut. Materialet har analyserats och diskuterats. Utifrån vår undersökning blev det synligt att förskollärarnas syn på lärande påverkats av den reviderade läroplanen Lpfö 98/10 (Skolverket, 010) och att olika ämnesområden får stort fokus i planerade aktiviteter. Då dokumentation av barns lärande och utveckling är en del av det förändrade uppdraget visade det sig att förskollärarna talade om detta i relation till barns lärande. Utifrån betydelsen för läraryrket blir det då viktigt att synliggöra hela verksamheten och ta tillvara lärandet i alla aktiviteter så som vardagssituationer, planerade aktiviteter och lek. Fördelarna med temaarbete som metod för att skapa ett meningsfullt sammanhang för lärande är något som blir synligt genom vår undersökning.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/33812
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_33812_1.pdf (616.3Kb)
Datum
2013
Författare
Svensson, Anne-Maj
Steneby, Christine
Nyckelord
Förskola
utveckling och lärande
ämnesområden
me
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV