• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Barns inflytande i förskolans verksamhet - En fenomenografisk studie om förskollärares uppfattningar om barns inflytande i förskolans verksamhet.

Abstract
Syfte och huvudfråga Syftet med studien är att beskriva och analysera förskollärares uppfattningar om barns inflytande i förskolan. - Vilka möjligheter har barn till inflytande i förskolans pedagogiska verksamhet enligt förskollärarna? - Vilka svårigheter och dilemman finns enligt förskollärarna att ge barn inflytande i förskolans pedagogiska verksamhet? Metod och material För att kunna beskriva och analysera förskollärares uppfattningar om barns inflytande i förskolan har jag utgått från den fenomenografiska ansatsen, eftersom studien handlar om människors olika uppfattningar. Studien är empirisk och kvalitativ och insamlingsmetoden har varit intervjuer. Resultat I resultatet är uppfattningarna uppdelade i tre kvalitativt skilda beskrivande kategorier. I resultatet handlar uppfattningar om: Kategori 1; barn samt barn blir sedda och hörda samt barn gör val Kategori 2; växelvis samt barns intressen tas tillvara och ett gemensamt projekt Kategori 3; Läraren samt lärare och barn har olika roller och tillfälligt inflytande Betydelse för läraryrket Studien har bidragit till en fördjupad medvetenhet kring barns inflytande i förskolan genom att jag fått möjlighet att få en större förståelse, för hur olika förskollärare uppfattar barns inflytande i förskolan. Studien kan sägas vara ett värdefullt reflektionsunderlag i förskolors arbete med demokrati och barns inflytande.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/33814
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_33814_1.pdf (583.7Kb)
Date
2013
Author
Almqvist, Christina
Keywords
Inflytande
demokrati
fenomenografi
delaktighet,
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV