Barns inflytande i förskolans verksamhet - En fenomenografisk studie om förskollärares uppfattningar om barns inflytande i förskolans verksamhet.
Abstract
Syfte och huvudfråga
Syftet med studien är att beskriva och analysera förskollärares uppfattningar om barns inflytande i förskolan.
- Vilka möjligheter har barn till inflytande i förskolans pedagogiska verksamhet enligt förskollärarna?
- Vilka svårigheter och dilemman finns enligt förskollärarna att ge barn inflytande i förskolans
pedagogiska verksamhet?
Metod och material
För att kunna beskriva och analysera förskollärares uppfattningar om barns inflytande i förskolan har jag utgått
från den fenomenografiska ansatsen, eftersom studien handlar om människors olika uppfattningar. Studien är
empirisk och kvalitativ och insamlingsmetoden har varit intervjuer.
Resultat
I resultatet är uppfattningarna uppdelade i tre kvalitativt skilda beskrivande kategorier. I resultatet handlar
uppfattningar om:
Kategori 1; barn samt barn blir sedda och hörda samt barn gör val
Kategori 2; växelvis samt barns intressen tas tillvara och ett gemensamt projekt
Kategori 3; Läraren samt lärare och barn har olika roller och tillfälligt inflytande
Betydelse för läraryrket
Studien har bidragit till en fördjupad medvetenhet kring barns inflytande i förskolan genom att jag fått möjlighet
att få en större förståelse, för hur olika förskollärare uppfattar barns inflytande i förskolan. Studien kan sägas
vara ett värdefullt reflektionsunderlag i förskolors arbete med demokrati och barns inflytande.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2013Author
Almqvist, Christina
Keywords
Inflytande
demokrati
fenomenografi
delaktighet,
Language
sv