• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Barns inflytande i förskolans verksamhet - En fenomenografisk studie om förskollärares uppfattningar om barns inflytande i förskolans verksamhet.

Sammanfattning
Syfte och huvudfråga Syftet med studien är att beskriva och analysera förskollärares uppfattningar om barns inflytande i förskolan. - Vilka möjligheter har barn till inflytande i förskolans pedagogiska verksamhet enligt förskollärarna? - Vilka svårigheter och dilemman finns enligt förskollärarna att ge barn inflytande i förskolans pedagogiska verksamhet? Metod och material För att kunna beskriva och analysera förskollärares uppfattningar om barns inflytande i förskolan har jag utgått från den fenomenografiska ansatsen, eftersom studien handlar om människors olika uppfattningar. Studien är empirisk och kvalitativ och insamlingsmetoden har varit intervjuer. Resultat I resultatet är uppfattningarna uppdelade i tre kvalitativt skilda beskrivande kategorier. I resultatet handlar uppfattningar om: Kategori 1; barn samt barn blir sedda och hörda samt barn gör val Kategori 2; växelvis samt barns intressen tas tillvara och ett gemensamt projekt Kategori 3; Läraren samt lärare och barn har olika roller och tillfälligt inflytande Betydelse för läraryrket Studien har bidragit till en fördjupad medvetenhet kring barns inflytande i förskolan genom att jag fått möjlighet att få en större förståelse, för hur olika förskollärare uppfattar barns inflytande i förskolan. Studien kan sägas vara ett värdefullt reflektionsunderlag i förskolors arbete med demokrati och barns inflytande.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/33814
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_33814_1.pdf (583.7Kb)
Datum
2013
Författare
Almqvist, Christina
Nyckelord
Inflytande
demokrati
fenomenografi
delaktighet,
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV