• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Matematik i förskoleklass. Lärares syn på matematik i förskoleklass.

Abstract
Sammanfattning Syftet med uppsatsen är att ta reda på hur lärare ser på matematik och hur de tänker kring matematik i förskoleklass. Vi vill även ta reda på hur lärarna arbetar med matematik i förskoleklassen. Frågeställningar vi utgått från är: Vad har lärarna för syn på matematik i allmänhet? Hur beskriver lärarna vad matematik är i förskoleklass? Hur beskriver lärarna att de arbetar med matematik i förskoleklass? Hur förhåller sig lärarna i förskoleklass till läroplanen för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet (Lgr 11) och till läroplanen för förskola (Lpfö 98)? Hur ser lärarnas arbetssätt ut i verksamheten? För att få klarhet i lärarnas tankar om matematik har vi genomfört intervjuer och för att ta reda på hur lärarnas arbetssätt med matematik kan se ut har vi genomfört observationer. Intervjuer och observationer genomfördes i två förskoleklasser på två olika skolor. Intervjuerna har genomförts enskilt med varje lärare och har spelats in. Observationerna genomförde parvis och tillfällena vi fick observera utgjordes av specifika matematiktillfällen. Utifrån våra undersökningar har vi kommit fram till att matematik är något som alltid finns med i vardagen och att leken är betydelsefull för barns lärande. Lärarna uttryckte även att matematikens begrepp är grundläggande för ett matematikarbete med barn. De intervjuade lärarna upplever att de befinner sig mellan Lpfö 98 och Lgr 11 och de berättar att de till viss del arbetar med båda läroplanerna för att forma sin verksamhet. Observationerna gav oss en inblick i hur lärarna arbetar med matematik i förskoleklass. Lärarna lät barnen få arbeta tillsammans i grupper och vid ett av tillfällena fick de arbeta med geometriska former. Den andra observationen utgjordes av att barnen fick arbeta med kroppen på ett lekfullt sätt. Som lärare är det betydelsefullt att utveckla barnens matematikkunnande för att de ska ges en god grund inför det fortsatta arbetet med matematik.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/33816
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_33816_1.pdf (449.2Kb)
Date
2013
Author
Svensson, Erica
Eriksson, Katarina
Keywords
Matematik
Förskoleklass
Lpfö 98 (läroplan för fö
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV