Show simple item record

dc.contributor.authorSvensson, Ericasv
dc.contributor.authorEriksson, Katarinasv
dc.date.accessioned2013-08-28T08:38:38Z
dc.date.available2013-08-28T08:38:38Z
dc.date.issued2013sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/33816
dc.description.abstractSammanfattning Syftet med uppsatsen är att ta reda på hur lärare ser på matematik och hur de tänker kring matematik i förskoleklass. Vi vill även ta reda på hur lärarna arbetar med matematik i förskoleklassen. Frågeställningar vi utgått från är: Vad har lärarna för syn på matematik i allmänhet? Hur beskriver lärarna vad matematik är i förskoleklass? Hur beskriver lärarna att de arbetar med matematik i förskoleklass? Hur förhåller sig lärarna i förskoleklass till läroplanen för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet (Lgr 11) och till läroplanen för förskola (Lpfö 98)? Hur ser lärarnas arbetssätt ut i verksamheten? För att få klarhet i lärarnas tankar om matematik har vi genomfört intervjuer och för att ta reda på hur lärarnas arbetssätt med matematik kan se ut har vi genomfört observationer. Intervjuer och observationer genomfördes i två förskoleklasser på två olika skolor. Intervjuerna har genomförts enskilt med varje lärare och har spelats in. Observationerna genomförde parvis och tillfällena vi fick observera utgjordes av specifika matematiktillfällen. Utifrån våra undersökningar har vi kommit fram till att matematik är något som alltid finns med i vardagen och att leken är betydelsefull för barns lärande. Lärarna uttryckte även att matematikens begrepp är grundläggande för ett matematikarbete med barn. De intervjuade lärarna upplever att de befinner sig mellan Lpfö 98 och Lgr 11 och de berättar att de till viss del arbetar med båda läroplanerna för att forma sin verksamhet. Observationerna gav oss en inblick i hur lärarna arbetar med matematik i förskoleklass. Lärarna lät barnen få arbeta tillsammans i grupper och vid ett av tillfällena fick de arbeta med geometriska former. Den andra observationen utgjordes av att barnen fick arbeta med kroppen på ett lekfullt sätt. Som lärare är det betydelsefullt att utveckla barnens matematikkunnande för att de ska ges en god grund inför det fortsatta arbetet med matematik.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectMatematiksv
dc.subjectFörskoleklasssv
dc.subjectLpfö 98 (läroplan för fösv
dc.titleMatematik i förskoleklass. Lärares syn på matematik i förskoleklass.sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record