dc.contributor.author | Svensson, Erica | sv |
dc.contributor.author | Eriksson, Katarina | sv |
dc.date.accessioned | 2013-08-28T08:38:38Z | |
dc.date.available | 2013-08-28T08:38:38Z | |
dc.date.issued | 2013 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/33816 | |
dc.description.abstract | Sammanfattning
Syftet med uppsatsen är att ta reda på hur lärare ser på matematik och hur de tänker kring matematik i
förskoleklass. Vi vill även ta reda på hur lärarna arbetar med matematik i förskoleklassen. Frågeställningar vi
utgått från är: Vad har lärarna för syn på matematik i allmänhet? Hur beskriver lärarna vad matematik är i
förskoleklass? Hur beskriver lärarna att de arbetar med matematik i förskoleklass? Hur förhåller sig lärarna i
förskoleklass till läroplanen för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet (Lgr 11) och till läroplanen för
förskola (Lpfö 98)? Hur ser lärarnas arbetssätt ut i verksamheten? För att få klarhet i lärarnas tankar om
matematik har vi genomfört intervjuer och för att ta reda på hur lärarnas arbetssätt med matematik kan se ut har
vi genomfört observationer. Intervjuer och observationer genomfördes i två förskoleklasser på två olika skolor.
Intervjuerna har genomförts enskilt med varje lärare och har spelats in. Observationerna genomförde parvis och
tillfällena vi fick observera utgjordes av specifika matematiktillfällen. Utifrån våra undersökningar har vi
kommit fram till att matematik är något som alltid finns med i vardagen och att leken är betydelsefull för barns
lärande. Lärarna uttryckte även att matematikens begrepp är grundläggande för ett matematikarbete med barn.
De intervjuade lärarna upplever att de befinner sig mellan Lpfö 98 och Lgr 11 och de berättar att de till viss del
arbetar med båda läroplanerna för att forma sin verksamhet. Observationerna gav oss en inblick i hur lärarna
arbetar med matematik i förskoleklass. Lärarna lät barnen få arbeta tillsammans i grupper och vid ett av
tillfällena fick de arbeta med geometriska former. Den andra observationen utgjordes av att barnen fick arbeta
med kroppen på ett lekfullt sätt. Som lärare är det betydelsefullt att utveckla barnens matematikkunnande för att
de ska ges en god grund inför det fortsatta arbetet med matematik. | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | Matematik | sv |
dc.subject | Förskoleklass | sv |
dc.subject | Lpfö 98 (läroplan för fö | sv |
dc.title | Matematik i förskoleklass. Lärares syn på matematik i förskoleklass. | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | M2 | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |