Show simple item record

dc.contributor.authorTarantini, Tonysv
dc.date.accessioned2013-08-28T08:38:38Z
dc.date.available2013-08-28T08:38:38Z
dc.date.issued2013sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/33822
dc.description.abstractSammanfattning Studiens syfte har varit att undersöka pedagogernas resonemang kring förutsättningar (dvs. föräldrarnas roll och franskans plats i Sverige) för att utveckla flerspråkighet. Studien har också en praktisk ansats då den andra frågeställningen är hur pedagogerna arbetar för att utveckla franska språket. Studien har genomförts på en förskola med fransk språkprofil. Majoriteten av pedagogerna på en franskspråkig förskola har intervjuats (11). De kvalitativa intervjuerna föregicks av två dagars observation av verksamheten. Pedagogerna ser goda förutsättningar för att kompensera för att franskan inte talas i majoritetssamhället genom att själva tala språket och använda andra källor för språklig input såsom olika typer av media. Föräldrarna ses som en mycket viktig förutsättning att kunna utveckla flerspråkighet. Hemmets och skolans arbete stödjer varandra oavsett om föräldrarna har franska som modersmål eller inte. Pedagogerna arbetar för att utveckla franska språket genom att ha som målsättning att själva alltid prata franska med barnen. Principen kan frångås vid exempelvis konflikthanteringssituationer eller för att säkerställa att barnet känner sig tryggt. Pedagogerna arbetar för att utveckla franskan i olika pedagogiska aktiviteter såsom samling, läsestund, sångstund. Språket utvecklas också i olika kulturella aktiviteter då man firar traditioner med tillhörande sånger och exempelvis matlagning. Traditioner är även utgångspunkt för samtal med jämförande perspektiv. Man arbetar dels lärarstyrt, men även med fri lek. Språket stimuleras i rutiner och omvårdnad genom återkommande fraser som associeras till situationer vid påklädning, matsituation, blöjbyten m.m. Pedagogiska konsekvenser av resultatet är att denna typ av ”språkbad” kan vara en god modell för modersmålsundervisning, men också ge barn med andra modersmål möjlighet att lära sig språk i förskolan. Franska språket integreras i hela verksamheten.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectFlerspråkigsv
dc.subjectfranskasv
dc.subjectförskolasv
dc.subjectmodersmålsv
dc.subjectsociokusv
dc.titleAtt stimulera flerspråkighet i förskolan - en studie om pedagogiskt arbete i en franskspråkig förskolasv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record