Att stimulera flerspråkighet i förskolan - en studie om pedagogiskt arbete i en franskspråkig förskola
Abstract
Sammanfattning
Studiens syfte har varit att undersöka pedagogernas resonemang kring förutsättningar (dvs. föräldrarnas roll och
franskans plats i Sverige) för att utveckla flerspråkighet. Studien har också en praktisk ansats då den andra
frågeställningen är hur pedagogerna arbetar för att utveckla franska språket. Studien har genomförts på en
förskola med fransk språkprofil. Majoriteten av pedagogerna på en franskspråkig förskola har intervjuats (11).
De kvalitativa intervjuerna föregicks av två dagars observation av verksamheten. Pedagogerna ser goda
förutsättningar för att kompensera för att franskan inte talas i majoritetssamhället genom att själva tala språket
och använda andra källor för språklig input såsom olika typer av media. Föräldrarna ses som en mycket viktig
förutsättning att kunna utveckla flerspråkighet. Hemmets och skolans arbete stödjer varandra oavsett om
föräldrarna har franska som modersmål eller inte. Pedagogerna arbetar för att utveckla franska språket genom att
ha som målsättning att själva alltid prata franska med barnen. Principen kan frångås vid exempelvis
konflikthanteringssituationer eller för att säkerställa att barnet känner sig tryggt. Pedagogerna arbetar för att
utveckla franskan i olika pedagogiska aktiviteter såsom samling, läsestund, sångstund. Språket utvecklas också i
olika kulturella aktiviteter då man firar traditioner med tillhörande sånger och exempelvis matlagning.
Traditioner är även utgångspunkt för samtal med jämförande perspektiv. Man arbetar dels lärarstyrt, men även
med fri lek. Språket stimuleras i rutiner och omvårdnad genom återkommande fraser som associeras till
situationer vid påklädning, matsituation, blöjbyten m.m. Pedagogiska konsekvenser av resultatet är att denna typ
av ”språkbad” kan vara en god modell för modersmålsundervisning, men också ge barn med andra modersmål
möjlighet att lära sig språk i förskolan. Franska språket integreras i hela verksamheten.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2013Author
Tarantini, Tony
Keywords
Flerspråkig
franska
förskola
modersmål
socioku
Language
sv