• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Matematikattityder i skolans värld - bakomliggande orsaker och hur man skapar en positiv attityd till matematik

Abstract
Syftet med vår studie var att undersöka matematikattityder inom skolans värld. Det som väckte vårt intresse för undersökningen var bland annat debatten kring svenska elevers sjunkande matematikresultat vid internationella jämförelser de senaste åren. Vi bestämde oss att se närmare på attityder till matematik och vilka komponenter som kan påverkar matematikattityder. Fokus låg på att ta reda på vad eleverna i årskurs tre på en skola i Göteborg har för attityder till matematik. Vi ville även undersöka vad deras pedagoger har för inställning och hur de tänker kring matematikattityd. Förutom detta har vi även tittat närmare på vad det skulle kunna finnas för bakomliggande orsaker till elevernas matematikattityder samt hur man kan skapa en positiv attityd till matematik. Undersökningen genomfördes i tre parallellklasser. För att få svar på våra frågställningar genomförde vi en enkätundersökning med eleverna, intervjuade elevernas lärare och observerade läranderummet. Vi tog del av nationell och internationell forskning samt väsentlig litteratur som vi kopplade ihop med vårt insamlade material. Det vi kom fram till var att majoriteten av eleverna i årskurs tre på skolan överlag har en positiv attityd till matematik. Även lärarna har en positiv inställning till ämnet. Bakomliggande orsaker till elevers matematikattityder kan vara flera, dock hör lärarkompetensen till en av de främsta faktorerna. Det är viktigt som lärare att kunna använda sig av olika undervisningsmetoder, att kunna anpassa undervisningen till varje enskild elev samt väcka nyfikenhet och intressera eleverna för ämnet. Om vi som framtida lärare har kännedom om hur man kan påverka attityder kan vi också lättare motivera och få eleverna intresserade och förhoppningsvis också nå bättre studieresultat.    
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/33823
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_33823_1.pdf (292.5Kb)
Date
2013
Author
Clemes, Jenny
Dalbert, Jenny
Andersson, Jessica
Keywords
attityd
grundskolan
lärarkompetens
matematik
m
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV