• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Matematikattityder i skolans värld - bakomliggande orsaker och hur man skapar en positiv attityd till matematik

Sammanfattning
Syftet med vår studie var att undersöka matematikattityder inom skolans värld. Det som väckte vårt intresse för undersökningen var bland annat debatten kring svenska elevers sjunkande matematikresultat vid internationella jämförelser de senaste åren. Vi bestämde oss att se närmare på attityder till matematik och vilka komponenter som kan påverkar matematikattityder. Fokus låg på att ta reda på vad eleverna i årskurs tre på en skola i Göteborg har för attityder till matematik. Vi ville även undersöka vad deras pedagoger har för inställning och hur de tänker kring matematikattityd. Förutom detta har vi även tittat närmare på vad det skulle kunna finnas för bakomliggande orsaker till elevernas matematikattityder samt hur man kan skapa en positiv attityd till matematik. Undersökningen genomfördes i tre parallellklasser. För att få svar på våra frågställningar genomförde vi en enkätundersökning med eleverna, intervjuade elevernas lärare och observerade läranderummet. Vi tog del av nationell och internationell forskning samt väsentlig litteratur som vi kopplade ihop med vårt insamlade material. Det vi kom fram till var att majoriteten av eleverna i årskurs tre på skolan överlag har en positiv attityd till matematik. Även lärarna har en positiv inställning till ämnet. Bakomliggande orsaker till elevers matematikattityder kan vara flera, dock hör lärarkompetensen till en av de främsta faktorerna. Det är viktigt som lärare att kunna använda sig av olika undervisningsmetoder, att kunna anpassa undervisningen till varje enskild elev samt väcka nyfikenhet och intressera eleverna för ämnet. Om vi som framtida lärare har kännedom om hur man kan påverka attityder kan vi också lättare motivera och få eleverna intresserade och förhoppningsvis också nå bättre studieresultat.    
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/33823
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_33823_1.pdf (292.5Kb)
Datum
2013
Författare
Clemes, Jenny
Dalbert, Jenny
Andersson, Jessica
Nyckelord
attityd
grundskolan
lärarkompetens
matematik
m
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV