• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Att arbeta med de matematiska begreppen del och helhet i en förskolegrupp.

Abstract
Sammanfattning Syfte med examensarbetet är att öka förståelsen för matematik genom att synliggöra del och helhet. Denna studie har gjorts på Göteborgs Universitet, där vi studerar till förskolelärare. Idén till ämnet del och helhet har vi fått från kursen matematik och gemensamt tycker vi att det är intressant med matematik i förskolan. Vi tycker att det är viktigt att barnen får med sig de olika delarna från matematiken i förskolan, då vi valde att arbeta med området del och helhet. Fokus på del och helhet görs för att barnen skall få en uppfattning om hur man delar. Barn upplever redan del och helhet på förskolan fast de kanske inte uppfattar matematiken när de exempelvis delar frukt. Barnen får vara delaktig i olika moment om hur man delar föremål. Det finns sen innan forskning kring del och helhet i förskolan som kommer att användas för att få ett större perspektiv. Frågeställningarna som ligger till grund är: -Hur delar barn? -Hur beskriver barn att de delar? -Kan man se skillnad på ökad förståelse vid återkommande aktiviteter när barn delar föremål på olika sätt? -Kan man se ett ökat lärande i att dela? -Hur beskriver barn enklare bråktal? Under undersökningen har vi fokuserat på barnen och analyserar deras kunnande enskilt men även i grupp, för att se hur barnen har utvecklar sig under den korta tiden som studien har pågått. Undersökningen baseras på samtal med barn, återkommande aktiviteter om del och helhet, sagor och teckningar. Metoderna som använts är observationer av aktiviteterna, dokumentation genom bilder och ljudupptagning på samtalen. I resultatet framgick det att barn löser matematiska problem på olika sätt men kommer fram till samma lösning. Samtalen som barnen deltog i skiljer sig inte allt för mycket jämfört med varandra.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/33824
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_33824_1.pdf (1.386Mb)
Date
0000
Author
Fransson, Hilda
Olausson, Annie
Keywords
Förskolan
förskolebarn
matematik
bråktal
del
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV