Att arbeta med de matematiska begreppen del och helhet i en förskolegrupp.
Abstract
Sammanfattning
Syfte med examensarbetet är att öka förståelsen för matematik genom att synliggöra del och helhet. Denna studie
har gjorts på Göteborgs Universitet, där vi studerar till förskolelärare. Idén till ämnet del och helhet har vi fått
från kursen matematik och gemensamt tycker vi att det är intressant med matematik i förskolan. Vi tycker att det
är viktigt att barnen får med sig de olika delarna från matematiken i förskolan, då vi valde att arbeta med
området del och helhet. Fokus på del och helhet görs för att barnen skall få en uppfattning om hur man delar.
Barn upplever redan del och helhet på förskolan fast de kanske inte uppfattar matematiken när de exempelvis
delar frukt. Barnen får vara delaktig i olika moment om hur man delar föremål. Det finns sen innan forskning
kring del och helhet i förskolan som kommer att användas för att få ett större perspektiv. Frågeställningarna som
ligger till grund är:
-Hur delar barn?
-Hur beskriver barn att de delar?
-Kan man se skillnad på ökad förståelse vid återkommande aktiviteter när barn delar föremål på olika
sätt?
-Kan man se ett ökat lärande i att dela?
-Hur beskriver barn enklare bråktal?
Under undersökningen har vi fokuserat på barnen och analyserar deras kunnande enskilt men även i grupp, för
att se hur barnen har utvecklar sig under den korta tiden som studien har pågått. Undersökningen baseras på
samtal med barn, återkommande aktiviteter om del och helhet, sagor och teckningar. Metoderna som använts är
observationer av aktiviteterna, dokumentation genom bilder och ljudupptagning på samtalen. I resultatet
framgick det att barn löser matematiska problem på olika sätt men kommer fram till samma lösning. Samtalen
som barnen deltog i skiljer sig inte allt för mycket jämfört med varandra.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
0000Author
Fransson, Hilda
Olausson, Annie
Keywords
Förskolan
förskolebarn
matematik
bråktal
del
Language
sv