• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Pedagogens roll för barns språkutveckling. En kvalitativ studie om pedagogens kommunikativa roll i dialogen med barnen

Abstract
Syftet Syftet med studien är att undersöka och synliggöra förutsättningar barnen ges möjlighet till i sin språkutveckling i förhållande till pedagogens verbala kommunikation. Mina frågeställningar är följande; Vilket innehåll har pedagogens verbala kommunikation i samtal med barnen? Skiljer sig innehållet i pedagogens verbala kommunikation beroende på vilken situation som observerats? Hur synliggörs pedagogers kommunikativa innehåll i syfte att främja barnens kommunikativa språkutveckling? Metod Jag har använt mig av kvalitativa metoder i form av videoobservationer och samtalsintervjuer. Mitt urval bestod av fyra pedagoger som arbetar på en förskoleavdelning. Resultat Resultatet visar att samtliga pedagoger använder sig av vardagssituationerna för att utveckla barns språk. Vad det gäller innehållet i kommunikationen initierar pedagogerna ”här och nu” och ”där och då” dialoger. Resultatet skiljer sig gällande i vilken omfattning de olika pedagogerna initierar dialogerna, alltså det varierar beroende på pedagog och situation. I samtalsintervjuerna framkom pedagogernas olika kunskap och medvetenhet om strategier, teorier, läroplanen och pedagogens roll i förhållande till barns språkutveckling, vilket till viss del kunde kopplas till observationerna. Samtliga pedagoger fick ta del av de den transkriberade kommunikationen av videobservationerna. Genom det synliggjordes det kommunikativa innehållet, samtliga pedagoger fick insikt kring vilka möjligheter som skapas i kommunikationen. Betydelse för läraryrket Denna studie har relevans för läraryrket och visar att pedagogen har en viktig roll i barns språkutveckling samt vikten att synliggöra vilka kommunikativa förutsättningar som skaps i verksamheten gällande barns språkutveckling.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/33826
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_33826_1.pdf (304.3Kb)
Date
2013
Author
Amani Klarijani, Marjaneh
Khabbazmotlagh, Nadjmeh
Safarloo, Nasrin
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV