Pedagogens roll för barns språkutveckling. En kvalitativ studie om pedagogens kommunikativa roll i dialogen med barnen
Abstract
Syftet
Syftet med studien är att undersöka och synliggöra förutsättningar barnen ges möjlighet till i sin språkutveckling
i förhållande till pedagogens verbala kommunikation.
Mina frågeställningar är följande; Vilket innehåll har pedagogens verbala kommunikation i samtal med barnen?
Skiljer sig innehållet i pedagogens verbala kommunikation beroende på vilken situation som observerats?
Hur synliggörs pedagogers kommunikativa innehåll i syfte att främja barnens kommunikativa språkutveckling?
Metod
Jag har använt mig av kvalitativa metoder i form av videoobservationer och samtalsintervjuer. Mitt urval bestod
av fyra pedagoger som arbetar på en förskoleavdelning.
Resultat
Resultatet visar att samtliga pedagoger använder sig av vardagssituationerna för att utveckla barns språk. Vad
det gäller innehållet i kommunikationen initierar pedagogerna ”här och nu” och ”där och då” dialoger.
Resultatet skiljer sig gällande i vilken omfattning de olika pedagogerna initierar dialogerna, alltså det varierar
beroende på pedagog och situation. I samtalsintervjuerna framkom pedagogernas olika kunskap och
medvetenhet om strategier, teorier, läroplanen och pedagogens roll i förhållande till barns språkutveckling,
vilket till viss del kunde kopplas till observationerna. Samtliga pedagoger fick ta del av de den
transkriberade kommunikationen av videobservationerna. Genom det synliggjordes det kommunikativa
innehållet, samtliga pedagoger fick insikt kring vilka möjligheter som skapas i kommunikationen.
Betydelse för läraryrket
Denna studie har relevans för läraryrket och visar att pedagogen har en viktig roll i barns språkutveckling samt
vikten att synliggöra vilka kommunikativa förutsättningar som skaps i verksamheten gällande barns
språkutveckling.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2013Author
Amani Klarijani, Marjaneh
Khabbazmotlagh, Nadjmeh
Safarloo, Nasrin
Language
sv