Show simple item record

dc.contributor.authorAmani Klarijani, Marjanehsv
dc.contributor.authorKhabbazmotlagh, Nadjmehsv
dc.contributor.authorSafarloo, Nasrinsv
dc.date.accessioned2013-08-28T08:38:38Z
dc.date.available2013-08-28T08:38:38Z
dc.date.issued2013sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/33826
dc.description.abstractSyftet Syftet med studien är att undersöka och synliggöra förutsättningar barnen ges möjlighet till i sin språkutveckling i förhållande till pedagogens verbala kommunikation. Mina frågeställningar är följande; Vilket innehåll har pedagogens verbala kommunikation i samtal med barnen? Skiljer sig innehållet i pedagogens verbala kommunikation beroende på vilken situation som observerats? Hur synliggörs pedagogers kommunikativa innehåll i syfte att främja barnens kommunikativa språkutveckling? Metod Jag har använt mig av kvalitativa metoder i form av videoobservationer och samtalsintervjuer. Mitt urval bestod av fyra pedagoger som arbetar på en förskoleavdelning. Resultat Resultatet visar att samtliga pedagoger använder sig av vardagssituationerna för att utveckla barns språk. Vad det gäller innehållet i kommunikationen initierar pedagogerna ”här och nu” och ”där och då” dialoger. Resultatet skiljer sig gällande i vilken omfattning de olika pedagogerna initierar dialogerna, alltså det varierar beroende på pedagog och situation. I samtalsintervjuerna framkom pedagogernas olika kunskap och medvetenhet om strategier, teorier, läroplanen och pedagogens roll i förhållande till barns språkutveckling, vilket till viss del kunde kopplas till observationerna. Samtliga pedagoger fick ta del av de den transkriberade kommunikationen av videobservationerna. Genom det synliggjordes det kommunikativa innehållet, samtliga pedagoger fick insikt kring vilka möjligheter som skapas i kommunikationen. Betydelse för läraryrket Denna studie har relevans för läraryrket och visar att pedagogen har en viktig roll i barns språkutveckling samt vikten att synliggöra vilka kommunikativa förutsättningar som skaps i verksamheten gällande barns språkutveckling.sv
dc.language.isosvsv
dc.titlePedagogens roll för barns språkutveckling. En kvalitativ studie om pedagogens kommunikativa roll i dialogen med barnensv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record