Populärkulturen i förskolan. En kvalitativ undersökning om 1 – 2-åringars kommunikation, samspel och konstruktion av genus med populärkulturen som grund
Sammanfattning
Syftet med detta arbete är att undersöka hur de allra yngsta barnen på förskolan, 1 – 3-åringarna, agerar, skapar
mening och konstruerar genus med utgångspunkt i populärkulturen som de själva tar med sig till förskolan samt
den populärkultur som erbjuds av förskolan. Jag ville även undersöka hur pedagogerna reflekterar över
populärkulturen i förskolans verksamhet.
Undersökningen har bestått av intervjuer med fyra pedagoger samt observationer av barnens kommunikation,
samspel och konstruktion av genus i den vardagliga verksamheten. Datamaterialet har analyserats av relevant
forskning, läroplanen för förskolan samt det sociokulturella perspektivet.
Resultatet visar att barnen kan kommunicera genom populärkulturen trots ej utvecklat talspråk. Resultatet visar
även att populärkulturen kan skapa gemenskap och samspel mellan barnen då det är en gemensam grund av
symboler och karaktärer de känner igen. Av intervjuerna framgår det att pedagogerna främst lyfter
populärkulturen ur ett genusperspektiv och har detta som fokus i förskolans pedagogiska och vardagliga
verksamhet. Detta genusperspektiv i verksamheten visar sig i resultatet, med observationer av barn som utmanar
rådande könsstereotyper.
Min slutsats är att denna undersökning kan vara ett bidrag till rådande forskning om populärkultur i förskolan, då
det inte finns ett stort urval av forskning om de allra minsta barnen på förskolan. Undersökningen kan även vara
en inspiration för pedagoger i förskolans verksamhet att själva lyfta sina föreställningar kring populärkultur samt
använda sig av barnens populärkultur i verksamheten.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2013Författare
Risberg, Sandra
Nyckelord
Populärkultur
barnkultur
barns kultur
visuell k
Språk
sv