Idrott och hälsa som ett kunskapsämne.
Sammanfattning
Problem: Idrott och hälsa har genom alla tider fokuserat mest på aktiviteter. Men de senare åren har det skett en
förändring och styrdokumenten lyfter fram att idrott och hälsa är ett kunskapsämne. Det lever dock kvar en
allmän uppfattning om att lektionerna ägnas åt fotbollsspel på lektionerna och att det inte förekommer någon
kunskapsinhämtning bland eleverna. Denna undersökning ämnade ta reda på hur undervisning och lektioner i
ämnet idrott och hälsa uppfattades ur ett elevperspektiv.
Syfte: Syftet med denna undersökning var att ta reda på om elever ansåg idrott och hälsa vara ett kunskapsämne.
För att uppnå detta syfte skulle undersökningen besvara tre frågeställningar.
1. Anser elever att idrott och hälsa är ett viktigt ämne?
. Hur bedrivs undervisningen?
3. Vad är elevernas uppfattning om vad som förväntas av dem?
Metod: Undersökningen var av en kvalitativ karaktär och för att uppnå syftet så genomfördes undersökningen
med fokusgrupper. Det empiriska materialet bestod utav 0 elever från årskurs nio från en skola i utkanten av
Göteborg.
Resultat: Genom att undersökningen genomfördes med en kvalitativ metod samt fokusgrupper är resultatet inte
generaliserbart, utan talar om hur eleverna på denna skola uppfattade ämnet idrott och hälsa. Resultatet av
undersökningen visade att eleverna på denna skola inte ansåg att idrott och hälsa var ett kunskapsämne. Eleverna
kunde berätta om saker de lärt sig men i resultatet var aktiviteter och rörelse ett återkommande och dominerande
tema. Resultatet visade också att majoriteten av eleverna ansåg att idrott och hälsa var ett roligt ämne som de
värderade högt.
Betydelse för läraryrket: Denna studie är relevant för läraryrket då den bringar klarhet i hur verkligheten kan
se ut samt att den påvisar ämnet idrott och hälsas legitimitet och idrottslärarens yrkesproffession.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2013Författare
Karlsson, Madeleine
Nyckelord
skola
idrott och hälsa
kunskap
aktivitet
eleve
Språk
sv