Idrott och hälsa som ett kunskapsämne.
dc.contributor.author | Karlsson, Madeleine | sv |
dc.date.accessioned | 2013-08-28T08:38:38Z | |
dc.date.available | 2013-08-28T08:38:38Z | |
dc.date.issued | 2013 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/33828 | |
dc.description.abstract | Problem: Idrott och hälsa har genom alla tider fokuserat mest på aktiviteter. Men de senare åren har det skett en förändring och styrdokumenten lyfter fram att idrott och hälsa är ett kunskapsämne. Det lever dock kvar en allmän uppfattning om att lektionerna ägnas åt fotbollsspel på lektionerna och att det inte förekommer någon kunskapsinhämtning bland eleverna. Denna undersökning ämnade ta reda på hur undervisning och lektioner i ämnet idrott och hälsa uppfattades ur ett elevperspektiv. Syfte: Syftet med denna undersökning var att ta reda på om elever ansåg idrott och hälsa vara ett kunskapsämne. För att uppnå detta syfte skulle undersökningen besvara tre frågeställningar. 1. Anser elever att idrott och hälsa är ett viktigt ämne? . Hur bedrivs undervisningen? 3. Vad är elevernas uppfattning om vad som förväntas av dem? Metod: Undersökningen var av en kvalitativ karaktär och för att uppnå syftet så genomfördes undersökningen med fokusgrupper. Det empiriska materialet bestod utav 0 elever från årskurs nio från en skola i utkanten av Göteborg. Resultat: Genom att undersökningen genomfördes med en kvalitativ metod samt fokusgrupper är resultatet inte generaliserbart, utan talar om hur eleverna på denna skola uppfattade ämnet idrott och hälsa. Resultatet av undersökningen visade att eleverna på denna skola inte ansåg att idrott och hälsa var ett kunskapsämne. Eleverna kunde berätta om saker de lärt sig men i resultatet var aktiviteter och rörelse ett återkommande och dominerande tema. Resultatet visade också att majoriteten av eleverna ansåg att idrott och hälsa var ett roligt ämne som de värderade högt. Betydelse för läraryrket: Denna studie är relevant för läraryrket då den bringar klarhet i hur verkligheten kan se ut samt att den påvisar ämnet idrott och hälsas legitimitet och idrottslärarens yrkesproffession. | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | skola | sv |
dc.subject | idrott och hälsa | sv |
dc.subject | kunskap | sv |
dc.subject | aktivitet | sv |
dc.subject | eleve | sv |
dc.title | Idrott och hälsa som ett kunskapsämne. | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | M2 | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |