”Jag räknar högt… , men vi måste vara i takt med musiken” En studie om Skolverkets stödmaterial till kursplanen i Idrott och hälsa
Abstract
Syfte: Syftet med studien är att analysera de filmer som Skolverket har tagit fram som stöd till kursplanen i
Idrott och hälsa på grundskolan. Våra problemställningar är: Vad belyser filmerna? Hur framställs ämnet Idrott
och hälsa och hur sägs ämnet kunna bedömas? Varför har Skolverket valt just detta innehåll för filmerna? Vilken
bild av kroppen förmedlas i filmerna?
Metod: Vi har valt diskursanalys som metod samt kvantitativ innehållsanalys.
Material: I studien har vi använt oss av två filmer som Skolverket har tagit fram, den nya kursplanen i Idrott
och hälsa i grundskolan och bedömningsstöd i Idrott och hälsa samt stödmaterialen; komentarmaterial
till kursplanen i Idrott och hälsa och bedömningsstöd till Idrott och hälsa för årskurs 7-9.
Resultat: I studien kom vi fram till att filmerna som Skolverket tagit fram skildrar olika maktpositioner i
samhället. Skolverket speglar till viss del en orealistisk syn på skolämnet Idrott och hälsa. Filmerna bygger på
dialog, men det som förmedlas är två regiserade filmer med manus. Språket känns inte som de medverkandes,
vilket leder till att filmerna inte känns trovärdiga och vi som tittare tappar intresset.
Betydelse för läraryrket: Vi valde att analysera de filmer som Skolverket har tagit fram och som har betydelse
för läraryrket. Det är vårt yrkesuppdrag att använda oss av de kursplaner som Skolverket tagit fram. För att öka
vår förståelse kring ämnet vill Skolverket förtydliga innehållet via dessa stödmaterial. Således har detta material
stor inverkan på läraryrket.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2013Author
Palm, Sofia
Hultgren, Ida
Keywords
Idrott och hälsa
grundskola
Lgr11
Skolverket
s
Language
sv