Lärares inställning till ämnet idrott och hälsa
Abstract
Syftet med denna undersökning är att ta reda på olika lärargruppers inställning till ämnet idrott och hälsa. Vår
förhoppning är även att visa på ämnets väsentlighet i skolan och dess betydelse för elevernas framtid. Våra
frågeställningar är:
-Vad är lärares inställning till ämnet idrott och hälsa i skolan?
-Vilka likheter och skillnader i inställningen till ämnet idrott och hälsa finns hos de olika lärarna?
Metoden vi valt att använda oss av är en respondentundersökning i from av en enkätstudie. Detta för att nå ut till
en större mängd respondenter under så kort tid. Enkäten besvarades både i pappersform men även som ett
elektroniskt dokument. Undersökningen består av 16 lärares inställning till ämnet, åtta lärare utbildade inom
idrott och hälsa och åtta lärare utbildade inom andra ämnesområden.
Resultatet vi kom fram till var att det inte är så stora skillnader mellan de olika lärargrupperna. Där deras tankar
skiljs åt är främst gällande tidsomfattningen samt syftet med ämnet. Lärarna utbildade inom idrott och hälsa
anser att ämnet bör ha mer schemalagd tid än vad lärarna utbildade inom andra ämnesområden anser. Angående
syftet med ämnet ser vi att lärarna utbildade inom idrott och hälsa har ett tydligare framtidsperspektiv för
eleverna.
Denna studie visar på att lärarna tycker att ämnet är viktigt att ha i skolan. Deras inställning är en bra
utgångspunkt att arbeta vidare från. Fysisk aktivitet har en positiv inverkan på inlärningen.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2013Author
Myllykoski, Sandra
Bergquist, Elin
Keywords
Enkätundersökning
fysisk aktivitet
fysiska effek
Language
sv