• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Lärares inställning till ämnet idrott och hälsa

Sammanfattning
Syftet med denna undersökning är att ta reda på olika lärargruppers inställning till ämnet idrott och hälsa. Vår förhoppning är även att visa på ämnets väsentlighet i skolan och dess betydelse för elevernas framtid. Våra frågeställningar är: -Vad är lärares inställning till ämnet idrott och hälsa i skolan? -Vilka likheter och skillnader i inställningen till ämnet idrott och hälsa finns hos de olika lärarna? Metoden vi valt att använda oss av är en respondentundersökning i from av en enkätstudie. Detta för att nå ut till en större mängd respondenter under så kort tid. Enkäten besvarades både i pappersform men även som ett elektroniskt dokument. Undersökningen består av 16 lärares inställning till ämnet, åtta lärare utbildade inom idrott och hälsa och åtta lärare utbildade inom andra ämnesområden. Resultatet vi kom fram till var att det inte är så stora skillnader mellan de olika lärargrupperna. Där deras tankar skiljs åt är främst gällande tidsomfattningen samt syftet med ämnet. Lärarna utbildade inom idrott och hälsa anser att ämnet bör ha mer schemalagd tid än vad lärarna utbildade inom andra ämnesområden anser. Angående syftet med ämnet ser vi att lärarna utbildade inom idrott och hälsa har ett tydligare framtidsperspektiv för eleverna. Denna studie visar på att lärarna tycker att ämnet är viktigt att ha i skolan. Deras inställning är en bra utgångspunkt att arbeta vidare från. Fysisk aktivitet har en positiv inverkan på inlärningen.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/33830
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_33830_1.pdf (987.6Kb)
Datum
2013
Författare
Myllykoski, Sandra
Bergquist, Elin
Nyckelord
Enkätundersökning
fysisk aktivitet
fysiska effek
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV